انواع تولیدات سفال کلپورگان

معرفی صنایع دستی استان سیستان وبلوچستان

مدیر انجمن: khaleddehvari

آواتار کاربر
khaleddehvari
*** در حال رشد ***
*** در حال رشد ***
پست: 8
تاریخ عضویت: شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۹, ۱:۲۵ ب.ظ
معرفی بیشتر: دانشجوی مرمت بودم کاردانی مرمت ابنیه دارم در حال حاضر بنا به علاقه ای که به صنایع دستی داشتم دارم کارشناسی صنایع دستی می خونم.
محل اقامت: فعلا زاهدان

انواع تولیدات سفال کلپورگان

پست خوانده نشده توسط khaleddehvari »

انواع تولیدات
[font]
ديزك : واژه‌ي فارسي آن ديگ مي‌باشد و مورد استفاده آن جهت پخت غذا و يا ماست بندي است ديزك را به اندازه‌ي قابلمه‌هاي معمولي مي سازند و گنجايش 6 الي 7 ليتر آب را دارد .
چليم: واژه‌ي فارسي آن قليان مي‌باشد و مورد استفاده جهت استعمال تنباكو است . معمولاً چليم در سه قسمت مي‌باشد ( ته جليم ،‌بدنه چليم و سرچليم ) ته چليم ظرفي گردو صاف با لبه‌اي حدود 3 سانتيمتر مي‌باشد كه زير چليم قرار مي‌گيرد و بدنه چليم قسمت اصلي آن كه آب درون آن قرار گرفته و دو سوراخ جهت قرار گرفتن ني چليم و قرار گرفتن سر چليم مي‌باشد . معمولاً سرچليم بوسيله‌ رابطي از ني دورن چليم قرار مي‌گيرد اما در بعضي موارد اين رابط از سفال چسبيده به سرچليم ساخته مي شود . سر چليم قسمتي مي‌باشد كه در درون آن تنباكو و روي آن آتش ( زغال روشن ) را مي‌گذارند .
گل جا: واژه‌ي فارسي آن گلدان مي‌باشد و مورد استفاده آن جهت كشت انواع گل مي‌باشد گلدان را بصورت مخروط دورا ناقص مي‌سازند كه از پائين به سمت بالا بر قطر آن افزوده مي‌شود و گلدانهاي كوچك فاقد دسته و گلدانهاي بزرگ 2 الي 4 دسته دارند و عموماً روي آنها نقش ندارد و بصورت ساده مي‌باشند .
كاسه‌: واژه مترادف فارسي آن كاسه مي‌باشد و مورد استفاده آن جهت خوردن نان و آبگوشت تريد شده و يا ماست خوري مي‌باشد اندازه‌ي آن تقريباً به اندازه كاسه‌هاي معمولي مي‌باشد و كناره‌ي آن كاملاً گرد بوده و فقط جداره بيروني آن را با تيتك نقش مي‌دهند .
پاچ: واژه فارسي آن پارچ مي‌باشد و مورد استفاده آن آب‌خوري مي‌باشد . قسمت پائين پارچ تنگ بوده و قطر آن در حدود 10 سانتيمتر كه درقسمت وسط اندازه قطر به بيست سانتيمتر مي‌باشد و داراي گردن كوتاه مانند پارچ‌هاي معمول مي‌باشد كه قطر دهانه آن به حدود 5 سانتيمتر مي‌رسد و يك دسته به قسمت سر پارچ وصل مي‌شود .
كميردان: واژه فارسي آن خميردان مي‌باشد و مورد استفاده آن تهيه خمير جهت پخت نان مي‌باشد اندازه كميردان به اندازه يك طشت متوسط مي‌باشد و گنجايش تقريباً 5 كيلو خمير رادارد .
سوچكي: واژه فارسي آن اسپند دودكن مي‌باشد كه جهت دودكردن اسپند از آن استفاده مي‌كنند اينوسيله به شكل غنچه سه پر كه در حال باز شدن باشد بوده و قسمت وسط آن از تمامي جهات سوراخ‌هايي جهت عبور هوا تعبيه شده و در قسمت زير آن يك پايه جهت جلوگيري از سوجتن دست در نظر گرفته شده‌است و نحوه استفاده از آن به اين صورت است كه مقداري زغال و ياچوب را درون آن قرار داده روشن مي‌نمايند و با جريان هوا كه از سوراخ‌ها مي‌گذرد به خوبي مي‌سوزد و درنهايت اسپند را درون آن ريخته تا دود حاصله در محيط پخش شود كه در اهميت و ارزش سوچكي و موارد فراوان استفاده از آن همينقدر بكوييم كه اهالي منطقه معتقدند با دودكردن اسپند نظر چشم زخم دفع مي‌گردد .
زير سيگاري : كه واژه فارسي آن همان زير سيگاري مي‌باشد و مورد استفاده آن جهت زير سيگاري مي‌باشد كه آن را بصورت نعلبكي در آورده و ته آن را مقداري گود مي‌كنند و ساخت اين ظرف سفالي اخيراً الهام گرفته از زير سيگاري‌‌هاي ساخته شده از مواد ديگر مي‌باشد كه توليد آن سابقه‌ قبلي در اين استان نداشته است .
كندان‌: واژه فارسي آن قندان مي‌باشد و مورد استفاده آن نگهداري حبه قند ،‌ آبنبات و نبات مي‌باشد . قندان امكان دارد استوانه‌اي ،‌ بيضي شكل و يا تركيبي از استوانه و بيضي باشد و گنجايش تقريباً 150 گرم قند را دارد جهت قندان درب متناسب آن مي‌سازند .
آفتابه: واژه فارسي آن آفتابه مي‌باشد موارد استفاده‌ي آن انتقال آب ، ‌وضو و طهارت مي‌باشد . گنجايش آفتابه حدود 3 ليتر آب مي‌باشد . شكل آن تقريباً مانند پارچ مي‌باشد با اين تفاوت كه علاوه بر دسته لوله خروج آب روي آن تعبيه شده‌است .
تندور سازي يا ترون: واژه فارسي آن تنورسازي مي‌باشد كه مورد استفاده آن طبخ نان مي‌باشد در سيستان به تندورسازي و در بلوچستان به ترون معروف مي‌باشد . علاوه بر گل رس در ساخت تندور از موي بز استفاده مي كنند .
پیوست‌ها
SS___2.JPG
SS___2.JPG (72.12 KiB) مشاهده 1092 مرتبه
SS___.JPG
SS___.JPG (73.15 KiB) مشاهده 1092 مرتبه
__AE_.JPG
__AE_.JPG (81.06 KiB) مشاهده 1088 مرتبه
____AE.JPG
____AE.JPG (69.4 KiB) مشاهده 1087 مرتبه
______AE.JPG
______AE.JPG (104.92 KiB) مشاهده 1087 مرتبه
_______.JPG
_______.JPG (69.48 KiB) مشاهده 1084 مرتبه
______.JPG
______.JPG (72.81 KiB) مشاهده 1082 مرتبه
_____.JPG
_____.JPG (82.15 KiB) مشاهده 1083 مرتبه
____3.JPG
____3.JPG (65.02 KiB) مشاهده 1083 مرتبه
____2.JPG
____2.JPG (65.88 KiB) مشاهده 1082 مرتبه
____.JPG
____.JPG (70.23 KiB) مشاهده 1081 مرتبه
___.JPG
___.JPG (72.36 KiB) مشاهده 1189 مرتبه
آدمک آخر دنیاست بخند،آدمک مرگ همین جاست بخند،آن دست خطی که تو را عاشق کرد شوخی کاغذی ماست بخند، آن خدایی که بزرگش خواندی به خدا تنهاست بخند

بازگشت به “صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان”