چاه نیمه

استان شناسی سیستان و بلوچستان (مباحثی پیرامون جغرافیا ،اقتصادو...)
آواتار کاربر
sanchooli
★★★ نورچشمی ★★★
★★★ نورچشمی ★★★
پست: 34
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۰, ۱۰:۱۲ ق.ظ
محل اقامت: سرخس

چاه نیمه

پست خوانده نشده توسط sanchooli »

چاه نیمه چاله‌های طبیعی بزرگی درفاصله ۵۰ کیلومتری شهر زابل و کنار روستای قلعه نوی است. آب مازاد رودخانه هیرمند توسط کانالی به آن هدایت می‌شود. گنجایش این مخازن ۷۰۰ میلیون متر مکعب است که به صورت دریاچه مصنوعی در آمده‌است.
در مواقع کم آبی، آب شرب و قسمتی از آب کشاورزی سیستان از این دریاچه مصنوعی تامین می‌شود. در حاشیه آب‌های زلال چاه نیمه، پارک جنگلی و باغ وحشی احداث شده که منظره زیبایی را به وجود آورده‌است و به تفریحگاهی برای مردم سیستان تبدیل شده‌است.

براساس مطالعات و نظرات كارشناسي، محققان ژاپني و طراحان چاه نيمه، به منظور كمك به حفظ، نگهداري و جلوگيري از آلودگي، پر شدن و شور شدن آب چاه نيمه كه ناشي از فرسايش بادي و انتقال ذرات خاك و شوره سطح اراضي اطراف خواهد بود، دستگاه‌هاي مسوول بايد تا شعاع 3 كيلومتر در ساحل چاه نيمه به كاشت درخت و ايجاد فضاي سبز اقدام كنند.
اين مجتمع بزرگ و كم‌نظير در كنار آب‌هاي فيروزه‌اي مخازن چاه نيمه سيستان در زميني به مساحت بيش از 5000 هكتار واقع شده است و در فهرست بزرگ‌ترين اردوگاه‌هاي فرهنگي پژوهشي جنوب شرق كشور قرار دارد.

به دليل تنوع امكانات فراهم شده در اين مجموعه از قبيل باغ‌وحش (اولين باغ‌وحش تحقيقاتي كشور) موزه تاريخ طبيعي (تنها موزه تاريخ طبيعي در سطح استان)، ايجاد آسمان‌نما و رصدخانه، ميادين مختلف ورزشي، آسايشگاه‌هاي مجهز با ظرفيت 600 تا 800 نفر جمعيت، سوئيت‌هاي مجهز، كارخانه‌هاي سنتي، پارك جنگلي، آبنما ، مزارع و باغات، ايستگاه هواشناسي تمام اتوماتيك، نهالستان با تنوع گل‌هاي زينتي و ديدني، كشت‌هاي خارج از فصل با استفاده از گلخانه و كشت تونلي، اجراي آبياري‌هاي تحت فشار (قطره‌اي، باراني و كوزه‌اي) در مزارع و باغات، طرح‌هاي پژوهشي باغ پسته، زيتون، خرما و انگور، پرورش شتر و گوسفند شرايط مناسب آموزشي، پژوهشي و فرهنگي تفريحي را براي دانشجويان، استادان، مردم و مسوولان ايجاد كرده است.

اين مجتمع با داشتن امكانات رفاهي مناسب و همچنين مكان‌هاي ديدني از قبيل باغ‌وحش، موزه تاريخ طبيعي و درياچه قو، مكان بسيار مناسبي براي گذراندن اوقات فراغت مردم منطقه و ديگر نقاط كشور كه از سيستان بازديد مي‌كنند، مي‌باشد به طوري كه فقط در ايام تعطيلات نوروزي سال 86 حدود 350 هزار نفر از مردم منطقه و ميهمانان از آن بازديد كردند.
بیائید رستمانه، سیستان را آباد کنیم.

بازگشت به “آشنایی با استان سیستان و بلوچستان”