زرنگیان در تخت جمشید

fatemi
نماینده سرزمین دریا و کویر
نماینده سرزمین دریا و کویر
پست: 65
تاریخ عضویت: جمعه ۵ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۲۶ ق.ظ

زرنگیان در تخت جمشید

پست خوانده نشده توسط fatemi »

با سلام
چند روزی به شهر شیراز رفته بودیم.
شهری با بناها و آثار باستانی معروف و زیبا و فراوان.
جالب اینکه بسیاری از بناهای جدید این شهر اعم از منازل مسکونی و ساختمان های اداری با طرح های سنتی و باستانی به جا مانده در شیراز احداث شده بودند.
در هر مکان تاریخی به دنبال نام یا نشانه ای از سیستان باستان بودم . اما اسمی از سیستان امروز هم نبود به طوری که حتی لباس سیستانی میان لباسهای اقوام مختلف ایران که در ارگ کریم خان معرفی شده بودند وجود نداشت.

تصویر

و سرانجام در تخت جمشید بر روی دیوارهای های یکی از بناهای آن مراسم هدیه آوران برای امپراطور حک شده بود که در آن زرنگیان(سیستانیان) ، سپر ،نیزه و گاو نر برای امپراطور هدیه میبردند.

تصویر



در این تصویر اولین فرد از سمت راست راهنما میباشد که دست اولین فرد از گروه سیستانیان را در دست گرفته. پس از او 4 نفر سیستانی هستند که دومی سپر و نیزه در دست دارد سومی افسار گاو را دردست دارد و چهارمی در کنار گاو حرکت میکند.

با دیدن شیراز بیشتر به یاد سیستان خودم افتادم: چرا سیستانیان شکل سنتی شهر خود را حفظ نکرده اند؟ چرا لباس سیستانیان نتوانسته بود خود را نشان دهد؟ چرا آثار باستانی سیستان نتوانسته نظر مردم را جلب کند(قبل از سفر به شیراز با پیشنهاد من تصمیم به گشتن سیستان بود اما برخی دوستان مخالفت نمودند!!). چرا سیستان من در کشورم غریب است؟ چرا...
هر کسی کو دور ماند از اصل خویش/باز جوید روزگار وصل خویش
آواتار کاربر
4z4
اتاق فکر
اتاق فکر
پست: 263
تاریخ عضویت: شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹, ۸:۲۲ ب.ظ

Re: زرنگیان در تخت جمشید

پست خوانده نشده توسط 4z4 »

با سلام دوست عزیز
به نظر من حقیر (امیدوارم جسارت نشه) یک دلیل این است که شما ساکن استانی به نام سیستان و بلوچستان هستی اماشما و خیلی ها فقط سیستان رو می بینید!!
ریشه های تاریخی این مرز و بوم یکیست! و شباهت های فرهنگی بین بلوچ وسیستانی بسیار زیاد!! و همچنین امروز درد های مشترک زیادی دارند!!

دلیل این گم نامی ها و نادیده شدن ها افتی است که در ده های اخیر به جان این منطقه افتاده و آن چیزی نیست جز همین تصور جدا بودن!
در همین سیستان اگر امار گیری دقیقی انجام شود حدود 50 درصد جمعیت اصیل ساکن در سیستان اقوام مختلف بلوچ هستند!!

هر زمان که در ذهن من و شما و همه افراد جامعه همه سیستان و بلوچستانی شدیم بعد می توانیم با صدای بلند بگوییم ما اصیلل ترین اقوام ایرانی بوده و هستیم!
و ان روز روزیست که همه صدای ما را می شنوند!
ای خدای بزرگ یاری ام ده وقتی می خواهم درباره ی راه رفتن کسی قضاوت کنم کمی با کفش های او راه بروم!!
دکتر شریعتی
ارسال پست

بازگشت به “عکس سیستان”