زابلی

استان شناسی سیستان و بلوچستان (مباحثی پیرامون جغرافیا ،اقتصادو...)
zaboli341
°°° تازه وارد °°°
°°° تازه وارد °°°
پست: 4
تاریخ عضویت: جمعه ۱۸ فروردین ۱۳۹۱, ۵:۳۸ ب.ظ
جنسیت: مرد

زابلی

پست خوانده نشده توسط zaboli341 »

باستناد مصوبه شماره 161431/ ت 38028ك مورخ 4/ 10/ 86 هيات محترم دولت شهرستان زابلي به مركزيت شهرزابلي از تركيب بخش مركزي، بخش آشار و 33 روستا از بخش مركزي ايرانشهر ايجاد گرديده و در تاريخ 11/10/88 همزمان با دور دوم سفر رياست محترم جمهوري و هيات دولت ب
مقدمه :
شهرستان زابلي تا قبل از سلسله پهلوي و ابتدايي آن به مه گاس
( شهر بزرگ ) معروف بوده است و در حركتي كه به منظور ايراني كردن اسامي انجام گرفت واژه مگس به زابلي تغيير نام يافت در حالي كه مگس يك واژه پهلوي است كه از دو جزء ( مه = بزرگ ) و ( گاس = شهر ، جا ) تشكيل شده است و اين نامگذاري حكايت از اين دارد كه روزگاري در اين منطقه شهري بزرگ و بااهميت وجود داشته است و به اين دليل به مه گاس و سپس به مگس مشهور شده است .
شهرستان زابلي داراي جمعيتي حدود 52000 هزار نفر از قوميت بلوچ ، معتقد به دين اسلام و مذهب تسنن مي باشند كه به زبان بلوچي تكلم مي كنند و طرح لباس اين مردم، محلي بلوچي مي باشد . شهرستان داراي دو بخش مركزي و آشار مي باشد.

شهرستان زابلي با 42/61 درجه طول جغرافيايي و 18/27 درجه عرض و 6200 كيلومتر مربع مساحت يكي از مناطق قديمي است كه در يك چند راهي بين شهرستانهاي ، ايرانشهر، سرباز، سيب سوران و خاش قرار دارد. داراي راه ارتباطي آسفالته به شهرستانهاي فوق الذكر مي باشد واز طريق جاده آسفالته اي كه به منتهي اليه غرب اين شهرستان كشيده شده به بخش ايرندگان شهرستان خاش ارتباط دارد . در تقسيمات جديد 33 روستا و مكان مسكوني از بخش مركزي ايرانشهر 7 روستا از دهستان نسكند سرباز و بخش آشار از شهرستان سرباز انتزاع و به زابلي الحاق گرديده است.اين امر باعث گستردگي شهرستان جديد شده است.
زابلي يكي از مناطق بلند و كوهستاني استان است و با داشتن حدود 1200 تا 1300 متر ارتفاع از سطح دريا مرتفع ترين شهرستان در بين شهرستانهاي مجاور مي باشد. بلندترين نقطه اين منطقه رشته كوه بيرك ( ( BEARK است كه از زابلي شروع شده و پس از گذشتن از منطقه خاش و اتصال به كوههاي تفتان و زاهدان و بيرجند به كوههاي بينالود در خراسان متصل مي شود قله اين كوه با 2750 متر ارتفاع بلندترين قله پس از تفتان در استان مي باشد وبه اين دليل آب وهواي معتدلي دارد.
طبيعت بكروكوهستاني بيرك يكي از جاذبه هاي گردشگري شهرستان است كه در آن انواع گياهان دارويي خودرو از قبيل ازگند،كلپوره، گواتك، مور؛ توتري، آويشن و... حاصل ميشود

توانمنديهاي شهرستان
كشاورزي : فعاليت اكثرمردم منطقه زابلي كشاورزي و دامپروري مي باشد.محصولات عمده منطقه زابلي عبارتند از :گندم، جو، ذرت، برنج ، يونجه، حبوبات، انار، خرما و انواع سبزيها
زابلي داراي دشتهاي وسيع و حاصلخيزي مي باشد با توجه به آب و هواي معتدل و گونه هاي مختلف گياهي در آن قابل كشت و بهره برداري است خوشبختانه پس از انقلاب توسط جهاد كشاورزي و وزارت نيرو كارهاي خوبي جهت مهار آبهاي سطحي به منظور تقويت سفره هاي زير زميني صورت گرفته و اخيرا سد بزرگ ذخيره اي ماشكيد عليا با ظرفيت 67 ميليون ليتر مكعب آب با هدف تامين آب شرب شهرهاي زابلي، سوران و هيدوچ در شرف اتمام است و همچنين با عنايت به اين كه بيشترين قنات ومزارع كشاورزي در غرب شهرستان واقع است، احداث سد سنگلك از درخواستهاي مكرر كشاورزان منطقه مي باشد.
خرما : از محصولات با كيفيت و مهم شهرستان است، با احداث كارخانه صنايع بسته بندي و تبديلي خرما بسياري از مشكلات از جمله اشتغال و اقتصاد منطقه حل خواهد شد.
معادن : بنابر بررسيهاي بعمل آمده توسط كارشناسان داخلي و خارجي( چيني، ايتاليايي ) در منطقه زابلي معادن بسيار زيادي از قبيل آهن، منيزيم، پنبه نسوز، تالك و... وجود دارد كه طي سالهاي گذشته و 1382 فاز يك مطالعات معادن كوه بيرك انجام شده است. و با فعال شدن معادن كوه بيرك اشتغال ايجاد شده و باعث رونق اقتصادي شهرستان خواهد شد.

گاز و راه آهن : با توجه به اين كه زابلي بر سر چهار راه شهرستانهاي خاش، سوران، ايرانشهر، سرباز و چابهار قرار دارد با عبور لوله گاز( لوله صلح ) و خط آهن از زابلي و احداث كارخانجات پتروشيمي و فعال كردن معادن كمك بزرگي به اشتغال ودرآمد ملي خواهد شد.
بازارچه مرزي ايرافشان: بااحداث بازارچه مرزي ايرافشان مشكل ورود غيرقانوني محصولات از مرز حل خواهدشد.

گردشگري وتوريسم : زابلي داراي هوايي معتدل و طبيعتي بكر براي جذب گردشگران دارد و ازمكان هاي گردشگري زابلي مي توان دامنه هاي كوه بيرك، گيشتك، ماهاني، كلك ، جنگل طبيعي پدگان، دره سبز، رگنتك، كاشكايي، غار مولتان و بيرك، نخلستان هاي پل آباد، مه گس، قلعه زابلي و... را نام برد.
كارخانه شن و ماسه : عبور رودخانه ماشكيد از شهرستان منبع بزرگي است براي راه اندازي صنايع شست و شوي شن و ماسه.
http://zaboli.blogfa.com ) آدرس

بازگشت به “آشنایی با استان سیستان و بلوچستان”