محصولی با ارزش تر از نفت در بلو چستان

کمک به رشد اقتصادی استان سیستان و بلوچستان
ایده ها وطرح های اقتصادی و ابتکاری خود را اینجا مطرح کنید
شناخت استعدادهای بازرگانی سیستان و بلوچستان
ارائه ی راهکار برای رشد اقتصادی ، از شمال تا جنوب استان

مدیر انجمن: 4z4

آواتار کاربر
4z4
اتاق فکر
اتاق فکر
پست: 263
تاریخ عضویت: شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹, ۸:۲۲ ب.ظ

محصولی با ارزش تر از نفت در بلو چستان

پست خوانده نشده توسط 4z4 »

سلام به همه دوستان عزیزم
بعد از خواندن مقاله پایین به مطلبی که در ادامه اوردم حتما مراجعه و اندکی تامل کنید



مقاله کشاورزی: خرما مشکلات و ارائه راه کارها(1)
ارسال در تاريخ سه شنبه بیست و سوم شهریور 1389 توسط داریوش مبارکی

کشاورزی: خرما مشکلات و ارائه راه کارها(1)

بخش کشاورزی به عنوان بخش پایه و استراتژیک اقتصاد، تامین کننده غذا و مواد اولیه برای سایر بخش ها است. در صورت فعالیت مفید این بخش است که زمینه فعالیت و پیشرفت سایر بخش ها تهیه شده و کشور به سوی توسعه سوق می یابد.

براساس آمار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، طبق گزارش جدید این سازمان، به منظور تولید غذای کافی برای جمعیت 1/9 میلیاردی جهان در سال 2050، باید 83 میلیارد دلار سرمایه گذاری خالص در کشاورزی کشورهای در حال توسعه صورت گیرد. که با این حساب، سرمایه­گذاری در بخش کشاورزی باید حدود 50 درصد افزایش یابد.

از این سرمایه­گذاری پیش­بینی­ شده، حدود 20 میلیارد دلار برای تولید محصولات کشاورزی و 13 میلیارد دلار برای تولید محصولات دامی اختصاص خواهد یافت. سرمایه­گذاری برای مکانیزاسیون بیش­ترین سهم از این بودجه را دارد و پس از آن، توسعه و بهبود سیستم آبیاری قرار دارد.

50 میلیارد دلار دیگر برای ارایه خدمات جهت رسیدن به هدف افزایش 70 درصدی تولید بخش کشاورزی در سال 2050 لازم است. بخش عمده این سرمایه­گذاری مربوط به بخش پیشین کشاورزی و خدمات مربوط به آن، باید توسط بخش خصوصی صورت گیرد. البته سرمایه­گذاری دولتی برای ایفای بهتر وظیفه نظام کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی باید انجام شود که پژوهش و توسعه در بخش کشاورزی از اولویت های سرمایه­گذاری دولتی می باشد.

نگاهی مختصر به کشاورزی بلوچستان و لاشار

منطقه بلوچستان دارای آب و هوای تقریبا متفاوتی می باشد که به همین علت موقعیتی مناسب و استراتژیک برای کشاورزی و مهمتر از همه سرمایه گذاری در منطقه دارد. منطقه لاشار نیز دارای چنین آب و هوایی می باشد که می توان در بخش کشاورزی، البته با در نظر گرفتن اصول کشاورزی و علم روز، قدم های مثبت و نوینی برداشت.

برداشت میوه های متنوع از جمله لیمو، پرتغال، توت، انگور، زیتون، زردآلو، هلو، انجیر، خربزه، هندوانه و مهمتر از همه خرما موید این گفته می باشد، که به علت گسترده بودن بحث کشاورزی که در این مقاله نمیگنجد، قصد داریم به بحث در مورد بیشترین محصول کشاورزی منطقه لاشار و بلوچستان یعنی خرما بپردازیم و با بیان مشکلات و محدودیت های موجود در این بخش و با ارایه راه کارهای علمی و کارشناسی شده، قدمی در جهت توسعه پایدار و شکوفایی منطقه لاشار برداریم.

خرما و تاریخچه آن:

درخت خرما یا نخل یکی از مقدس ترین و قدیمی ترین درختان میوه شناخته شده برای انسان است. به گونه ای که نام این میوه 42 بار در قرآن مجید تکرار شده است و مسلمانان آن را از میوه های بهشتی می دانند. در دیانت مسیح برگ خرما سمبل و نشانه شهادت و روح شهدایی است که در راه دیانت حضرت مسیح جان باخته اند. یک ضرب‌المثل عربی هم می‌گوید: «خواص درخت خرما به اندازه روزهای سال است.»

پيدايش درخت خرما در جهان از دوران دوم زمين شناسي آغاز شده؛ اما زمان پي بردن انسان به ارزش غذائي خرما و كاشت درخت آن به شش هزار سال پيش از ميلاد مي رسد. مبداء اصلي اين گياه بدرستي مشخص نيست. بعضي از دانشمندان مبداء اصلي آن را در آسيا و كرانه هاي خليج فارس و گروهي ديگر زيست گاه اصلي خرما را شمال آفريقا يا شبه قاره هند مي دانند. بر اساس شواهد باستان شناسي قدمت كشت نخل خرما در ايران به بيش از شش هزار سال مي رسد. در حال حاضر خرما در هر پنج قاره دنيا و در34 كشور كشت و مورد بهره برداري قرار گرفته است.



اهمیت درخت خرما

الف: فرآورده ها

خرما ميوه اي است با ارزش غذائي بالا كه به علت دارا بودن مواد قندي قابل توجه (حدود 70%) علاوه بر مصرف غذايي، در صنعت نيز موارد استفاده فراوان دارد. مصارف مختلف خرما در صنعت شامل شيره خرما، شهد خرما (عسل خرما )، قند مايع، سركه خرما، الكل، عصاره نوشابه، کلمپه خرما، حلوای خرما، شکلات صبحانه خرما، چیپس ساده خرما، چیپس طعم دار خرما، لواشک خرما، خرما بریز، شکلات جامد خرما، سس، رب، ترشی، کمپوت، مارمالاد، مربا و خوراك دام مي باشد و از هسته آن روغن كربن اكتيو، لوريل الكل، مواد موثر سطحي، پماد هسته خرما( برای رشد مژه ها) و از ضايعات آن در تركيب خوراك دام و طيور و از برگ خرما در ساخت انواع ظروف بافتني، حصير و از تنه و چوب خرما در كارخانجات نئوپان سازي و كاغذ سازي و همين طور پوشش ساختمانها و پلها استفاده مي كنند. خرما به عنوان غذاي دوره بحران نظير سيل، زلزله و جنگ و خشكسالي و همچنين به عنوان غذاي اصلي قشر فقير در مناطق محروم و به ويژه در كشورهاي جهان سوم كه با مشكلات سوءتغذيه و گرسنگي مواجه هستند، نقش مهمي را ايفا مي كند. علاوه بر موارد فوق، خرما به دليل ويژگي هاي منحصر به فرد نظير مقاومت به خشكي و كم آبي، تحمل شرايط نا مساعد آب و خاك در زمره معدود گونه هاي گياهي است كه توانسته گسترش و اسكان انسان در سرزمين هاي گرم و لم يزرع دنياي قديم را امكان پذير سازد.

ب: تاثیر بر سلامتی

تاثیر خرما بر سلامتی در تحقیقات متعددی بررسی شده است. از آنجا که خرما در گروه میوه‌ها طبقه بندی می‌شود، از فواید مصرف میوه و سبزی برخورداراست.

به علاوه خرما به علت چربی کمی که دارد به عنوان ماده غذایی کم چربی در نظر گرفته می‌شود.

به خاطر مقادیر ناچیز سدیم ، بیماران مبتلا به فشار خون بالا با مصرف آن مشکلی نخواهند داشت ، مگر اینکه با مصرف نامتعادل باعث اضافه وزن در آنها شود.

بیشترین اهمیت خرما به علت تامین فیبر گیاهی است. به گفته دانشمندان مصری ، خوردن ‪ ۸۰گرم خرما، ‪ ۱0درصد نیاز روزانه بدن به نیاسین را جبران می کند.“نیاسین” برطرف‌کننده مشکلات گوارشی، روانی و پوستی است.

این مقدار خرما همچنین پنج درصد نیاز روزانه به ویتامین‌های ‪ B1و ‪B2 را که در سلامت اعصاب و دستگاه گوارش نقش دارند، تامین می‌کند.

این میوه سر شار از انواع ویتامین از جمله آ ’ ب ’ ث ’ای’و دارای فلزات معدنی مثل فسفر ’ کلسیم ’ آهن ’ ید و منیزیم میباشد که هر کدام از این مواد در سلامتی انسان نقش بسزایی دارد

این میوه به خاطر داشتن منیزم ضد سرطان بوده و برای شنوایی ’ بینایی ’ درد کمر ’ درد مفاصل ’ سیاتیک’ درمان سینه و ریه مفید است .

استفاده از این میوه در ماه مبارک رمضان به دلیل ارزش غذایی آن توصیه شده‌ است، این میوه، قند کاهش یافته در دوران روزه داری را جبران می‌کند، به علت دارا بودن فیبر و خاصیت ملین بودن آن ، سیستم گوارشی را که به دلیل روزه‌داری بی‌تحرک شده است ، به تحرک وا می‌دارد.

خرما به علت داشتن منیزیم ، انرژی عضلانی بدن را تقویت می‌کند و نیروی عمومی بدن را افزایش می‌دهد و به علت داشتن فسفر و منیزیم موجب تقویت حافظه می‌شود.

جدیدترین تحقیقات علمی بیانگر موثر بودن خرما در رفع خشونت افراد و مایه آرامش روحی آنان است. می گویند جوشانده خرما در شیر سینه را نرم’ کلیه ها را درمان ’و از التهاب و امراض عفونی و ریزش مو جلوگیری میکند .

خرمای ایران و وضعیت آن در جهان

کشور ایران با داشتن 230 هزار هکتار سطح زیر کشت، به طور میانگین تولید کننده بیش از یک میلیون تن خرما در سال می باشد؛ که با این آمار و ارقام در خواهیم یافت که میزان تولید خرما در ایران بسیار پایین تر از میانگین جهانی است. به طوری که ما در حال حاضر بین 4 تا 5 تن خرما در هر هکتار تولید می کنیم، اما این رقم برای کشوری مثل مصر، حدود 30 تن در هکتار است.

از میان خرمای تولیدی در ایران، بین 10 تا 15 درصد هر ساله صادر می شود. البته لازم به ذکر است که در تمام سال هایی که ایران خرما صادر می کند، هیچ گاه صادراتش از 132 هزار تن بالاتر نرفته است. حدود 35 درصد از خرما نیز در داخل مصرف می شود و نزدیک به نیمی از خرمای تولید شده یعنی 500 هزار تن به دلایل مختلف از چرخه مصرف خارج شده و از بین میرود.

در حالی که این مقدار می توانست ماده اولیه صنایع تبدیلی از جمله سس خرما باشد که امروزه در کشور ژاپن تولید و صادر می شود؛ به طوری که براساس آمار سازمان خواروبار جهانی(فائو)، ایران با 230 هزار هکتار سطح زیر کشت رتبه اول و با تولید یک میلیون تن خرما، رتبه دوم را در بین کشور های تولید کننده خرما پس از تونس دارد.

انواع خرما:

در ایران 400نوع خرما شناسایی شده است که پیارم، مجول، زاهدی، کبکاب، ربی و مضافتی از مهمترین گونه های خرمای ایران قلمداد می شوند.

کارخانجات فرآوری و بسته بندی خرما در ایران

از میان 400 خرمای شناسایی شده در ایران، فقط 50 رقم آنها با قیمت مرغوب و به عنوان خرمای درجه 1 به فروش می رسند و بقیه آنها با قیمت بسیار کم و به صورت فله ای به فروش می رسند.

کشور ایران 30% از صادرات خرمای جهان را به خود اختصاص داده است که 70% از این مقدار را کشورهای اروپایی و آمریکایی با قیمت بسیار کم خریداری می کنند. همانطور که گفته شد 500 هزار تن از خرمای تولیدی در ایران به ضایعات تبدیل شده و یا غیر قابل مصرف می شود، که فقط 10% از این خرماها جذب صنایع تبدیلی می شود. یعنی تا رسیدن به حد مطلوب و مصرف کردن تمام خرمای غیر مرغوب تولیدی کشور در بخش صنایع تبدیلی، حدود 400 هزار تن فاصله داریم که این 400 هزار تن یا اصلا از درخت چیده نمی شود یا به صورت ضایعات از بین می رود. که اگر هر کیلو خرمای غیر مرغوب با قیمت 200 تومان به فروش برسد، سالانه حدود 800 میلیارد تومان در صنعت خرما حیف و میل می شود. در ضمن به این نکته نیز باید توجه کرد که اگر این میزان خرما وارد صنایع تبدیلی می شد، حداقل 10 برابر ارزش افزوده پیدا میکرد. با احتساب این ارقام، در کشور ما سالانه حدود 800 میلیارد تومان از محل ضایعات خرما از دست می رود. این در حالی است که تمام صادرات خرمای ایران در سال بین 80 تا 120 میلیارد تومان است. یعنی در صورت رعایت کردن همه اصول از زمان گرده افشانی تا برداشت خرما، سود کشاورزان از فروش خرما 10 برابر خواهد شد.

در حال حاضر 119 واحد بسته بندی با ظرفیت 200 هزار تن فرآوری خرما در کشور وجود دارد و همچنین 69 واحد فرآوری با ظرفیت تبدیل 160 تن خرما به محصولات خرما در کشور فعال است؛ که در اینجا به تعدادی از واحدهای فعال در کشور اشاره می نماییم:

1- کارخانه بسته بندی خرما در استان هرمزگان

2- کارخانه تولید عسل خرما در استان هرمزگان( اولین کارخانه تولید عسل در جهان)

3- بزرگترین واحد بسته بندی خرما در استان هرمزگان

4- کارخانه تولید الکل اتیلیک در استان هرمزگان

5- کارخانه پودر هسته خرما در استان خوزستان

6- کارخانه شیرینی و شکلات از قند طبیعی خرما در شیراز

7- بسته بندی خرمای صادراتی در بم

8- تولید سرکه خرما، محصول صنایع غذایی مهرام

خرمای سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان به عنوان دیار نخلستان های انبوه با درختان سر به زیر افکنده از خوشه های پربار خرما، با داشتن 36 هزار هکتار سطح زیر کشت و سالانه حدود 190 هزار تن خرما، دومین تولید کننده این محصول پس از خوزستان در ایران می باشد که به علت نبود سرمایه گذاری مناسب با نام دیگر استان ها بسته بندی و به بازارهای مصرف داخلی و خارجی صادر می شود.

وضعیت نامناسب حاکم بر صادرات خرمای تولید سیستان و بلوچستان موجب شده هویت است تولیدکنندگان واقعی این محصول ناشناخته بماند و ارزش افزوده حاصل از زحمت مردان زحمتکش این منطقه در جیب دیگران قرار گیرد.

خرمای تولیدی سیستان و بلوچستان قسمت قابل توجهی از نیازهای تغذیه ای روستاها و شهرهای مناطق زیر کشت را تامین می کند.

براساس مستندات موجود کشت خرما در استان سیستان و بلوچستان از سابقه دو هزار ساله برخوردار است، به طوری که نخستین درختان خرمایی که در تاریخ بلوچستان از آن نام برده شده است، 327 سال قبل از میلاد مسیح توسط سپاه اسکندر مقدونی به این منطقه وارد شده است.

پرورش و تولید خرما در استان با توجه به قابلیت رشد و مقاومت آن در برابر کم آبی، شوری، گرما و همچنین کشت توام با مرکبات، سبزیجات و سایر محصولات کشاورزی در بین نخلستان ها، نقش اساسی را در اقتصاد کشاورزان و ساکنان منطقه بر عهده دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 76 رقم خرما از جمله "دسکی، هلیله، سنگ شکن، شکری، کلگی، کروچ، مضافتی و ربی" بیشترین میزان را در مقایسه با سایر انواع خرما در این استان به خود اختصاص داده اند.

"محمد علی نیکبخت" میزان تولید سالانه خرمای مضافتی در استان را 85 هزار تن و ربی را 45 هزار تن عنوان نمود. به عبارت دیگر بیش از 50% از نخل های خرمای بلوچستان از رقم مضافتی و 30% از ارقام ربی و هلیله ای هستند که خرمای ربی به سبب بافت شکلاتی و نیمه خشک، قابلیت نگهداری و شستشو، رنگ سیاه و روشن و شکل کشیده با هسته کوچک از بازار پسندی خارجی مناسبی بویژه در اروپا برخوردار است و در نوع خود بی نظیر است.

بسته بندی و فرآوری خرما در استان سیستان و بلوچستان

متاسفانه به علت نبود سرمایه گذاری مناسب و مشارکت کمرنگ بخش خصوصی، استان هایی با رتبه پنجم و ششم تولید خرما، از لحاظ بسته بندی و فرآوری وضعیت مناسب تری در مقایسه با سیستان و بلوچستان دارند.

تاکنون 69 واحد بسته بندی و سردخانه در استان مجوز تاسیس دریافت کرده اند که از این تعداد، 11 واحد راه اندازی شده است. که این واحدها با ظرفیت 21 هزار تن در سال، کار بسته بندی و نگهداری انواع خرما را انجام می دهند.

در مورد فرآوری خرما، رئیس سازمان صنایع و معادن سیستان و بلوچستان، راه اندازی کارخانه فرآوری خرما در شهرستان های سراوان و ایرانشهر با مشارکت بخش خصوصی را از جمله مصوبات سفر دوم هیات دولت به استان عنوان کرد.

جواد نام آور جهرمی گفت: سرمایه اولیه برای راه اندازی کارخانه فرآوری خرما در سراوان با مشارکت 60 درصدی بخش خصوصی و 40 درصدی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تهیه شده است.

وی افزود: زمین مورد نظر در شهرک صنعتی این شهرستان در نظر گرفته شده است و عملیات اجرایی آن با سرمایه اولیه 150 میلیارد ریال آغاز خواهد شد.

جهرمی گفت: فاز نخست این کارخانه در سال 1391 و فاز دوم آن در سال 1392 به بهره برداری میرسد. او ادامه داد، متاسفانه برای ساخت مجتمع صنایع تبدیلی خرما در ایرانشهر هنوز بخش خصوصی اعلام مشارکت نکرده است.



خرمای منطقه لاشار:

منطقه لاشار به دلیل داشتن آب و هوای بهتر نسبت به اطراف، دارای خرمای بسیار مرغوب و اعلا

می باشد به گونه ای که خرمای مضافتی دهستان چانف، مزه ای منحصر به فرد داشته و قابل رقابت با بهترین خرماهای ایران میباشد، که به علت عدم تبلیغات مناسب و مهمتر از همه بسته بندی

نا مناسب، سرمایه گذاری بر روی این خرما صورت نگرفته است و نهایتا با نام خرمای درجه 1 بم به استان های دیگر صادر می شوند.

به گفته یکی از کشاورزان فعال منطقه لاشار بیش از 50 نوع خرما در منطقه لاشار برداشت می شود که خرماهای مضافتی، کروچ، هلیله، کلگی و ربی( ربی بمپوری و سرچاهی) بیشترین خرماهایی هستند که در منطقه برداشت می شوند.

مشکلات خرما در منطقه لاشار

1- وجود خرده مالکیت

وجود خرده مالکیت در بخش لاشار به علت فقر مالی و اطلاعاتی و نیز اقتصاد معیشتی کشاورزان، در منطقه پر رنگ تر شده است.

2- ترشیدگی میوه خرما:

یکی دیگر از عوامل کاهش تولید خرما، ترشیدگی میوه خرما در بین خوشه ها قبل از هرس کردن می باشدست.

3- سنتی بودن تولید خرما

با وجود این که مردم منطقه چندین دهه است که صادر کننده خرما هستند، اما صادرات این محصول، هنوز سنتی است و به شکل صنعتی در نیامده. این در حالی است که امروز، برخی کشورها (از جمله فرانسه) با خرید فله ای خرما از ایران و فرآوری آن، اقدام به صادرات مجدد آن کرده و سود زیادی نیز از این طریق نصیب خود می کنند. حضور قدرتمند مافیای خرما در کشورهای جهان سومی و مهمتر از همه سنتی بودن تولید خرما در ایران، از جمله دلایل توسعه نیافتن این صنعت در کشور است.

4- نادیده گرفتن اصول مدیریتی

عمده ترین مشکلی که کشاورزان در عملکردهایشان دارند، نادیده گرفتن اصول مدیریتی و عدم رعایت فواصل کشت درختان است. معمولا فاصله نخل ها از هم باید 8متر باشد تا نور به اندازه کافی به آنها بتابد و میزان باردهی شان افزایش یابد. این در حالی است که کشاورزان ایرانی به طور معمول درختان را در فواصل 6متری از هم می کارند که این موضوع هم در نهایت منجر به افت کیفیت و کاهش قیمت خرمای آنها می شود.

5- فروش خرما با قیمت بسیار کمتر از میانگین جهانی

قیمت خرمای ایران در مقایسه با خرمای جهان بسیار کم می باشد به گونه ای که قیمت خرمای کشورمان 4 برابر کمتر از قیمت خرمای کشورهای صادر کننده خرما، از جمله تونس می باشد.

قیمت خرمای استان سیستان و بلوچستان در ایران، مشابه وضعیت قیمت خرمای ایران در جهان می باشد، یعنی همانگونه که قیمت خرمای ایران نسبت به کشورهای دیگر کمتر است، خرمای استان سیستان و بلوچستان و منظقه ی لاشار نیز با قیمت کمتری نسبت به استان های دیگر فروخته میشود. بنابراین کشاورز این استان و این منطقه سود بسیار کمی از فروش محصول خرمای خود میبرند.

6- موانع صادراتی

از موانع صادراتی خرمای منطقه می توان به ضایعات خرما در مرحله برداشت، تبلیغات ضعیف، بسته بندی نامناسب، نبود امکانات مکانیزه و عرضه این محصول به صورت فله ای اشاره کرد.

7- خشک سالی

خشک سالی چند سال اخیر در منطقه خسارات جبران ناپذیری را به کشاورزان و نخلستان هایشان وارد کرد و باعث نابودی سطح وسیعی از بهترین نخل هایشان گردید. در طی همین خشک سالی به علت خشک شدن محصولات و بی توجهی مردم، سطح وسیعی نیز از طریق آتش سوزی نابود گردیدند، که باعث افت محسوس تولید خرما و عرضه آن در منطقه گردیدند.

8- در نهایت شست و شوی نامناسب، ضد عفونی غیر اصولی و تعدیل نکردن رطوبت را میتوان از دیگر مشکلات تولید خرمای منطقه لاشار عنوان نمود.

پس از بیان مشکلات که در 8 آیتم ذکر گردیدند، حال به ارائه راه کار برای مقابله با این مشکلات خواهیم پرداخت.

راه کارها

1-خارج کردن کشاورزی از حالت سنتی و روی آوردن به کشاورزی مدرن با در نظر گرفتن اصول مدیریتی و علم روز کشاورزی، که این امر مستلزم حمایت بخش خصوصی و اعطای تسهیلات به کشاورزان با بهره ی کم میباشد. البته در این زمینه فرهنگ سازی میتواند نقش مهمی را در هر چه سریعتر عملی شدن این مورد ایفا بکند.

2-جایگزینی باغات فرسوده خرما با استفاده از کشت بافت گیاهی و حمایت بخش خصوصی

دبیر انجمن ملی خرمای ایران در این باره گفت: طرحی را برای ایجاد صنعت کشت بافت در حال تهیه داریم که در صورت همکاری وزارت جهاد کشاورزی در اجرای این طرح می توانیم با دادن نهال مناسب و ارزان قیمت به باغداران بخش عمده ای از ضایعات خرما را کاهش داده واز کاهش میزان تولید و تنزل رتبه تولید ایران در خرما جلوگیری کنیم.

حاجیپور با اشاره به اینکه در حال حاضر یک یا دو مجموعه در کشور به صورت انحصاری صنعت کشت بافت را در اختیار دارند، بر ضرورت توسعه این صنعت تاکید کرد و گفت: صنعت کشت بافت در کشور نیاز به ایجاد واحدهای جدیدی دارد که در این زمینه انجمن آمادگی ایجاد مجموعه ای در رابطه با کشت بافت را دارد تا به این ترتیب نهال مورد نیاز باغات فرسوده ای که از چرخه اقتصادی خارج می شوند را با قیمت مناسب تامین کرده و در اختیار کشاورزان قرار دهد.

وی تاکید کرد: با توسعه صنعت کشت بافت و رشد آن می توان ارقام مناسبی از خرما را که اکنون در چرخه اقتصادی وجود ندارند از طریق کشت بافت ایجاد کرده و رشد و توسعه دهیم و در نهایت ارقام با کیفیت را جایگزین باغات فرسوده کنیم.

کشت بافت گیاهی عبارت است از تکنیکی که برای تولید و تکثیر گیاه کامل از بخش هایی مانند سلول یا بافت گیاه استفاده می شود. این نوع تکثیر موسوم به تکثیر خرد یا ریزازدیادی بوده و با دو روش تولید گیاهک از طریق اندام زائی و جنین رویشی یا گیاهک زائی امکان پذیر است و در هر دو روش وجود یک محیط آزمایشگاهی استریل و استفاده از هوای تصفیه شده الزامی است که خوشبختانه در سال های اخیر تکنولوژی تولید نهال کشت بافت خرما به کشور وارد شده و به حالت بومی درآمده است.

3-قرار دادن واسطه گری در یک قالب منطقی و قانونمند

واسطه گری در بخش خرما باید در یک قالب منطقی و قانونمند قرار بگیرد، زیرا عاملی را که باعث شده بین قیمت خرید خرما از تولید کننده تا قیمت فروش همین محصول به مصرف کننده اختلاف بسیاری وجود داشته باشد، واسطه های غیر منطقی هستند که باید این وضعیت توسط تشکل هایی که در این بخش فعالیت دارند با نظارت سازمان توسعه تجارت و وزارت جهاد کشاورزی سروسامان پیدا کند. و از آنجاییکه خارج کردن واسطه هایی که منطقی کار می کنند صحیح نیست، باید برای مقابله با واسطه هایی که به صورت غیر عادلانه و غیر منطقی کار می کنند، اماکنی در سراسر کشور در اختیار تشکل ها قرار گیرد، تا آنها با توزیع مستقیم خرما، وضعیت بازار این محصول را ساماندهی کنند.

4- جلوگیری از ترشیدگی خرما

همانطور که گفتیم، یکی از رایج ترین مشکلات کشاورزان در زمینه برداشت خرما، ترشیدگی آن می باشد. پیشنهاد میشود که برای جلوگیری از این امر، خوشه ها باید به صورت دقیق هرس شود و فقط بین 7 تا 10 خوشه بر روی درخت باقی بماند که در صورت رعایت این اصل توسط کشاورزان تولید خرما به صورت قابل توجهی افزایش یابد.

5- احداث کارخانجات بسته بندی و فرآوری خرما

در موقعیت کنونی، احداث و راه اندازی کارخانجات بسته بندی و فرآوری خرما، مطابق با استاندارد های بین المللی و بازاریابی مطلوب، مطمئناً نقش مهمی را در اقتصاد کشاورزان و مهمتر از همه جلوگیری از صدور فله ای خرما صادر خواهد کرد.

همچنین ورود خرما با بسته بندی مناسب به بازار ایران و جهان ارزش افزوده و مهمتر از همه اشتغالزایی فراوانی را در بر خواهد داشت.

منطقه ی لاشار دارای فرصت بسیار مطلوبی برای سرمایه گذاری در زمینه بسته بندی و فرآوری خرما می باشد که از میان آنها می توان به داشتن خرماهای مرغوب و درجه 1، تنوع خرما و مهمتر از همه وجود جاده ترانزیت در منطقه عنوان کرد که سهم مهمی را در جهت رشد و توسعه منطقه خواهد داشت و این امر بیش از پیش نیاز به سرمایه گذاری در بخش بسته بندی و فرآوری خرما را بیشتر کرده و نیاز به وجود چنین مجتمعی را در جهت صادر کردن و معرفی خرمای مرغوب منطقه لاشار پر رنگ تر میکند.

اما فرصت بسیار مناسبی که همه نخل داران کشور از آن می توانند بهره ببرند، اختصاص 2 هزار میلیارد ریال اعتبار دولت برای فرآوری و بسته بندی خرما می باشد، که مردم و مسئولین منطقه لاشار نیز باید از این فرصت مناسب استفاده کرده و اقدامات لازم را برای دریافت مجوز و راه اندازی این کارخانه انجام بدهند. البته ناگفته نماند که اجرای چنین طرح عظیمی که به همراه خود اشتغالزایی را به همراه خواهد داشت، مستلزم هویت دادن دولت به بخش خصوصی می باشد، یعنی دولت باید اجرای چنین طرح هایی را به بخش خصوصی واگذار کند و خود به عنوان ناظر و هدایت کننده، نظاره گر اجرای ظرح باشد.

موضوع مهم دیگری که در زمینه فرآوری خرما حائز اهمیت است، سیاست ها در زمینه فرآوری و حتی بسته بندی خرما می باشد، به دیگر سخن ما ابتدا باید بدانیم که کدام یک از فرآورده های خرما در کشور از بیشترین بازار برخوردار است و در ادامه با شناسایی آنها اقدام به تولید فرآورده های خرما نماییم.

نتیجه گیری:

با توجه به سیاست های سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی و در نظر گرفتن نیاز جامعه و مهمتر از همه امتیازات موجود برای سرمایه گذاری در زمینه خرما در منطقه لاشار، به نظر می رسد در حال حاضر بهترین کارهایی که میتوان در جهت توسعه پایدار میوه خرما و شکوفایی آن انجام داد، احداث کارخانجات فرآوری و بسته بندی خرما، جایگزینی باغات فرسوده از طریق فن کشت بافت گیاهی و جلوگیری از احداث چاه های غیر مجاز که ضربه سنگین و مهلکی را به کشاورزی منطقه لاشار وارد کرده اند، می باشند. لازم به ذکر است که اجرایی شدن اینگونه حرکات نیازمند همکاری عمیق مردم، دولت و سرمایه داران می باشد تا قدمی ژرف و محکم در جهت توسعه پایدار و شکوفایی بخش لاشار برداشته شود.

(1) این مقاله در اولین همایش توسعه پایدار و شکوفایی بخش لاشار ارائه شده است.


نویسنده و محقق: داریوش مبارکی
http://baluchmobaraki.blogfa.com/post-9.aspx
ای خدای بزرگ یاری ام ده وقتی می خواهم درباره ی راه رفتن کسی قضاوت کنم کمی با کفش های او راه بروم!!
دکتر شریعتی
آواتار کاربر
4z4
اتاق فکر
اتاق فکر
پست: 263
تاریخ عضویت: شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹, ۸:۲۲ ب.ظ

Re: محصولی با ارزش تر از نفت در بلو چستان

پست خوانده نشده توسط 4z4 »

در ادامه یک نیم نگاهی به طرح های صنعتی که میشه در جهت فر آوری خرما راه اندازی کرد بکنید بد نیست!!


طرح‌های صنایع تبدیلی خرما:
1. طرح کامل بسته بندي خرما
2. طرح تولید شيره خرما
3. طرح تولید قند مايع خرما
4. طرح تولید عسل خرما
5. طرح تولید شكلات خرما
6. طرح تولید خمير خرما
7. طرح تولید كشمش خرما
8. طرح تولید كلوچه خرما
9. طرح تولید سركه خرما
10. طرح تولید الكل خرما
11. طرح تولید خوراك دام و طيور از خرما
12. طرح تولید ترشيجات خرما
13. طرح تولید توليد مقوا از چوب خرما
14. طرح تولید نان قندي خرما
15. طرح تولید لواشك خرما
16. طرح تولید آرد از تفاله فيبري و سلولزي خرما
17. طرح تولید شربت خرما، با درصد قند معين
18. طرح تولید عرقيات خرما
19. طرح تولید بيسكويت خرما
20. طرح تولید مارمالاد خرما
21. طرح تولید آبنبات خرما
22. طرح تولید رب خرما
23. طرح تولید سس خرما
24. طرح تولید كمپوت خرما(با درصد قندمعين)
25. طرح تولید ويفر خرما
26. طرح تولید خامه خرما
27. طرح تولید سوسيس خرما
28. طرح تولید كالباس خرما
29. طرح تولید نوشابه گازدار(خرما كولا)
30. طرح تولید پودر خرما
31. طرح تولید كيك خرما
32. طرح تولید بستني خرما
33. طرح تولید شيريني جات خرما
34. طرح تولید مربا خرما
35. طرح تولید ترشي خرما
36. طرح تولید كره خرما(مخلوط خرما و كره)
37. طرح تولید اسانس آب معدني خرما(از دانه گرده)
38. طرح تولید نشاسته خرما(مرحله خارك)
39. طرح تولید آرد هسته خرما(مواد اوليه خوراك دام)
40. طرح تولید روغن هسته خرما(مواد اوليه شوينده‌ها)
41. طرح تولید حلواي خرما
42. طرح تولید شربت دارويي خرما
43. طرح تولید رولت خرما
44. طرح تولید انواع اسيدهاي خرما
45. طرح تولید مخمر نانوايي از خرما
46. طرح تولید توليد مواد تخميري از خرما
47. طرح تولید تهيه كود زراعي از ضايعات خرما
48. طرح تولید نئوپان از چوب خرما
49. طرح تولید MDF از ضايعات نخل
50. طرح تولید كاغذ از چوب خرما


هیچ وقت فکر می کردین خرمایی که از استان ما تولید میشه و سالانه کلی ضایعات تو استان داره بشه ازش اینهمه محصول ساخت؟
فکر کنید اگر هرکدوم از این طرح ها در استان ما فعال بشن چند نفر میرن سر کار!!

هر کدوم از طر حای فوق میشه براشون یک طرح توجیحی نوشت و نمونه آماده همشون هم تو اینترنت به راحتی پیدا میشن!!
آماده هر گونه همکاری در این زمینه هستم!!
ای خدای بزرگ یاری ام ده وقتی می خواهم درباره ی راه رفتن کسی قضاوت کنم کمی با کفش های او راه بروم!!
دکتر شریعتی
آواتار کاربر
Admin
سفرنامه های سیستان و بلوچستان
سفرنامه های سیستان و بلوچستان
پست: 856
تاریخ عضویت: شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۶, ۶:۵۱ ق.ظ
جنسیت: مرد
معرفی بیشتر: من نه سیستانیم و نه بلوچستانی ، من سیستانی و بلوچستانیم.
ما کاربران سرزمین دریا و کویر(فارس و بلوچ و شیعه و سنی و ... )فارغ از نژاد ومذهب ، تنها به رشد سرزمینمان می اندیشیم.ما تصمیم گرفته ایم پایگاه اطلاعات تخصصی سیستان و بلوچستان را بسازیم و در این راستا دست همه ی دوستان جدید را برای همکاری به گرمی می فشاریم.مهر ، محبت ، دانش و تخصص خود را از سرزمینمان دریغ نکنیم.
محل اقامت: همه جای استان سیستان و بلوچستان
تماس:

Re: محصولی با ارزش تر از نفت در بلو چستان

پست خوانده نشده توسط Admin »

هیچ وقت فکر می کردین خرمایی که از استان ما تولید میشه و سالانه کلی ضایعات تو استان داره بشه ازش اینهمه محصول ساخت؟
فکر کنید اگر هرکدوم از این طرح ها در استان ما فعال بشن چند نفر میرن سر کار!!


من هیچوقت فکر نمیکردم محصولی مثل خرما این همه فرآورده داشته باشه.در بلوچستان دیدم که گاهی قسمتی از خرماهای خودشون رو به دلیل نبودن امکان نگهداری و بسته بندی مناسب یا دور میریزین یا اینکه میرزنشون توی بانکه های 10،15 کیلویی تا بفروشن.حالا چقدر ضایعات به وجود میاد که بماند.
علاوه بر طرحهای تولیدی که شما دوست عزیز ذکر کردید میشه حتی به صنایع دستی هم اشاره کرد.من در سراوان به یه پارک تفریحی رفتم که اونجا آلاچیق ها رو با چوب درخت خرما ، خیلی زیبا و شکیل درست کرده بودند.(تصاویرش را حتما می گذارم و خواهید دید).حصیر بافی (سبد ، زیرانداز و ... ) هم از صنایع دستی هست که از برگ درخت خرما استفاده می شه.حتی با هسته ی خرما تسبیح درست می کنن که واقعا" زیباست...
حالا اگه بتونیم این دانش رو هم صنعتی کنیم هم به لحاظ فرهنگی و هم اقتصادی تاثیر زیادی خواهد داشت. ;)
((موج ها را کسی به صف کرده ست
موج ها ياغيان دريايند
باز دريا دوباره کف کرده ست))
سه کایی از پیام سیستانی
اگه لاگین هستی کلیک کردن بر روی دکمه ی "ارسال تقدیر" (همین زیر) هیچ کاری نداره ;) زودباش کلیک کن دیگه ... :D
rasool
تفریح و سرگرمی در سرزمین دریا و کویر
تفریح و سرگرمی در سرزمین دریا و کویر
پست: 438
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹, ۱:۵۲ ب.ظ
محل اقامت: سیستان دیار رستم دستان
تماس:

Re: محصولی با ارزش تر از نفت در بلو چستان

پست خوانده نشده توسط rasool »

اصلا توی این استان به هیچ چیزی بها نمیدن مسئولین و این استان رو یه جورایی رها کردن
تشکر

شما از مطالبي كه ميخوانيد نشانه شخصيت شماست

تصویر
rasool
تفریح و سرگرمی در سرزمین دریا و کویر
تفریح و سرگرمی در سرزمین دریا و کویر
پست: 438
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹, ۱:۵۲ ب.ظ
محل اقامت: سیستان دیار رستم دستان
تماس:

Re: محصولی با ارزش تر از نفت در بلو چستان

پست خوانده نشده توسط rasool »

اصلا توی این استان به هیچ چیزی بها نمیدن مسئولین و این استان رو یه جورایی رها کردن
تشکر

شما از مطالبي كه ميخوانيد نشانه شخصيت شماست

تصویر
آواتار کاربر
aminnoura
ادبیات و فرهنگ سیستان
ادبیات و فرهنگ سیستان
پست: 752
تاریخ عضویت: جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۱:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: سیستان
تماس:

Re: محصولی با ارزش تر از نفت در بلو چستان

پست خوانده نشده توسط aminnoura »

4z4 نوشته شده:با توجه به سیاست های سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی و در نظر گرفتن نیاز جامعه و مهمتر از همه امتیازات موجود برای سرمایه گذاری در زمینه خرما در منطقه لاشار، به نظر می رسد در حال حاضر بهترین کارهایی که میتوان در جهت توسعه پایدار میوه خرما و شکوفایی آن انجام داد، احداث کارخانجات فرآوری و بسته بندی خرما، جایگزینی باغات فرسوده از طریق فن کشت بافت گیاهی و جلوگیری از احداث چاه های غیر مجاز که ضربه سنگین و مهلکی را به کشاورزی منطقه لاشار وارد کرده اند، می باشند. لازم به ذکر است که اجرایی شدن اینگونه حرکات نیازمند همکاری عمیق مردم، دولت و سرمایه داران می باشد تا قدمی ژرف و محکم در جهت توسعه پایدار و شکوفایی بخش لاشار برداشته شود.


این جور پیشنهاد ها باید به نماینده های مجلس منتقل بشه تا صدای این کارشناسان به جائی برسه. به نظر بحثی کارشناسانه میاد و معمولا نماینده های مجلس از این جور مسائل استقبال می کنن. البته فرصت نکردم متن رو کامل بخونم.
نمونه همین اطلاعات البته درباره بادهای 120 روزه سیستان در سال اول مجلس هشتم توسط کارشناسان سیستانی به نمایندگان منتقل شد که اگر به سخنرانی های آن زمان نمایندگان دقت کنید از تمام اون مسائل در سخنرانی هاشون استفاده کردن.
تنها افرادی که می تونن مستقیما صدای کارشناسان رو به پایتخت منتقل کنن نماینده ها هستن.

هرچند حوادث امنیتی استان سیستان و بلوچستان واقعا مشکل زا شده برای رسوندن درد مردم بلوچستان به پایتخت. هرچند سیستانی ها اکثرا بصورت مستقیم درگیر مساله انفجارها هستن و گرفتار مشکلات امنیتی اما علاوه بر سیستان به نظر شخص من این حوادث داره شدیدا به بلوچ ها ضربه می زنه.
امين نورا به عادت ، عادت کرده است وگرنه آن را ترک مي کرد.
امین نورا دات نت
امین نورا دات کام
.....
آواتار کاربر
4z4
اتاق فکر
اتاق فکر
پست: 263
تاریخ عضویت: شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹, ۸:۲۲ ب.ظ

Re: محصولی با ارزش تر از نفت در بلو چستان

پست خوانده نشده توسط 4z4 »

سلام به همه دوستان عزیزم
من باز هم سر حرف خودم هستم، و می گم تو این اتاق فکر بهتره که مسئولین و نمایندگان محترم و..... رو فراموش کنیم!!
آزموده رو آزمودن خطاست!!
اگر به سخنرانی های وکلای استان عزیزمون نگاه کنید چیزی جز بی اهمیتی و بی توجهی از طرف دیگر وکلای ملت نمیبینین!!
و سنارییوی تکراری سخنرانی های پیش از دستور مجلس چیزی جز اخطارهای پیاپی رئیس جلسه برای اتمام نطق نیست!!

هدف از ایجاد این مبحٍث تنها نشون دادن یکی از مواردی هست که میشه روش کار کرد و جا برای کار داره!!

من به بعضی از صنایع و کارخانه های مختلف سر زدم و به نظرم ساخت هرکدوم از این کارخونه ها کار خیلی سختی نیست و امکان پذیر هست!! و تنها نیاز به سرمایه و همت داره!!

اگر سری به شهرکهای صنعتی یزد ، مشهد، سمنان و.....
بزنین کمتر کارخانه و شرکت دولتی رو میبینیم!!
و همه اون کارخانه ها حاصل دست رنج مردم هست!!
پس شرط لازم برای توسعه استان سیستان و بلوچستان اراده و همت مردم هست ولا غیر!!
از دوستان عزیز که دست رسی خوب به اینترنت دارند خواهش می کنم اگر دلسوزی دارند و آینده براشون مهم هست به جای وقت تلف کردن در مورد موارد و طرح های اقتصادی که تو استان قابلیت اجرا داره تحقیق کنند و به این اتاق فکر بیارند تا اگر روزی کسی این مطالب رو دید و یا سرمایه گذاری تو اینترنت دنبال راه های سرمایه گذاری گشت و این مطالب رو دید بتونه این موارد بهش کمکی بکنه!!

در مورد امنیت، آقا امین عزیز متاسفانه شماهم دچار مرز بندی اشتباه شدید!!
هرچند سیستانی ها اکثرا بصورت مستقیم درگیر مساله انفجارها هستن


باید خدمت شما عرض کنم مساله امنیت برای همه مردم ما دردسر ساز هست!! و این آتیش گریبانگیر همه ماست!!
درسته شاید به ظاهر تا حالا تمام عاملین عدم امنیت از بلوچها بودند اما تا حالا از خودتون پرسیدین که که چی میشه که یک انسان دست به چنین اعمالی میزنه؟

به نظر شخص من این حوادث داره شدیدا به بلوچ ها ضربه می زنه.


این نه تنها نظر شما بلکه نظر خیلی هاست!!

نتیجه این حوادث و بار روانی این اتفاقات خیلی و حشتناک تر از خود این وقایع هست!!

سالها پیش فیلم های سینمایی که مردم کشور نگاه می کردن ( با نقش اولی آقای جمشید هاشمپور) و ما هم از شنیدن اسم شهرهای استان و دیدن لباس بلوچی تو تلوزیون کلی کیف میکردیم،
بار روانی رو در کشور به وجود آورده که هنوزدر بین خیلی از مردم چهزه استان جای بیدرو پیکری هست که همه قاچاقچی هستند و بلوچها همه خلاف کار و تو فیلم همیشه نقش اول ویا پلیس تو درگیری مسلحانه بلوچها رو میکشت و....

نتیجه این فیلمها چهره غیر واقعی استان ما بین مردم و حتی خیلی از مسئولین هست!!
این انفجارت هم ادامه همون سریال هست!!
فقط فرقش اینه که اختلاف بین زابلی و بلوچ بیشتر و بیشتر شده!!
امروز توزیع کار در سیستمهای دولتی و امنیتی بیشتر به نفع سیستانی ها هست!!(90 درصد)
و ایجاد دیدهای منفی تر بین این دو گروه منتج به تنشهای بیشتر بین مردم و در نهایت کنار گذاشته شدن بیشتر جامعه بلوچ هست!!
و کسی که چیزی برای از دست دادن نداشته باشه دست به هر کاری میزنه!!
شرایط فعلی بازار کار و به حاشیه رونده شدن بلوچ باعث ایجاد بی میلی در نسل جوان بلوچ به ادامه تحصیل و نا امیدی
شده!!( حاضر هستم برای اثبات این ادعا تحقیق میدانی بکنم و نتیجه بدم خدمت دوستان)
و این حالت تشدید کننده شرایط فعلی هست!!
و به نظر من هیچ چیز بدتر از این برای جامعه ما نیست!!
این مطالب جاش اینجا نبود و جای بحث در مبحثی مربوط به خودش رو داره!! از همه معذرت می خوام!!
ای خدای بزرگ یاری ام ده وقتی می خواهم درباره ی راه رفتن کسی قضاوت کنم کمی با کفش های او راه بروم!!
دکتر شریعتی
آواتار کاربر
aminnoura
ادبیات و فرهنگ سیستان
ادبیات و فرهنگ سیستان
پست: 752
تاریخ عضویت: جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۱:۵۷ ب.ظ
محل اقامت: سیستان
تماس:

Re: محصولی با ارزش تر از نفت در بلو چستان

پست خوانده نشده توسط aminnoura »

اگر به سخنرانی های وکلای استان عزیزمون نگاه کنید چیزی جز بی اهمیتی و بی توجهی از طرف دیگر وکلای ملت نمیبینین!!
و سنارییوی تکراری سخنرانی های پیش از دستور مجلس چیزی جز اخطارهای پیاپی رئیس جلسه برای اتمام نطق نیست!!

نطق های پیش از دستور حتی یک درصد کار نماینده ها رو تشکیل نمیده. هر نماینده تو کل دوران نمایندگی اش فوقش سه یا چهار بار فرصت نطق پیدا می کنه.
به هر حال به خاطر شما به این بحث نمی دم.

اگر سری به شهرکهای صنعتی یزد ، مشهد، سمنان و.....
بزنین کمتر کارخانه و شرکت دولتی رو میبینیم!!

اکثر رشد این استان ها با حمایت مستقیم دولت بود. الان دارن خصوصی سازی می کنن. اونها هم که ظاهرا خصوصی بوده همه با رانت بوده.

باید خدمت شما عرض کنم مساله امنیت برای همه مردم ما دردسر ساز هست!! و این آتیش گریبانگیر همه ماست!!

خب حرف منم همین هست دیگه. شما حرف های من رو از هم جدا نکن. با هم بخون.


امروز توزیع کار در سیستمهای دولتی و امنیتی بیشتر به نفع سیستانی ها هست!!(90 درصد)

به نفع سیستانی ها یا غیر بومی ها؟
به نظر من که فعلا بیشترین سود رو از درگیری سیستانی و بلوچ ، غیربومی ها بردن. از استاندار بگیر تا مدیران کل و ...
اگر کسی آمار مدیران کل و این که کجائی هستن رو داره منتشر کنه.
امين نورا به عادت ، عادت کرده است وگرنه آن را ترک مي کرد.
امین نورا دات نت
امین نورا دات کام
.....
ارسال پست

بازگشت به “اتاق فکر”