چابهار، تولد تابستانی لاکپشت های دریایی را جشن می گیرد

شناخت تخصصی محیط زیست استان سیستان و بلوچستان
آواتار کاربر
Admin
سفرنامه های سیستان و بلوچستان
سفرنامه های سیستان و بلوچستان
پست: 856
تاریخ عضویت: شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۶, ۶:۵۱ ق.ظ
جنسیت: مرد
معرفی بیشتر: من نه سیستانیم و نه بلوچستانی ، من سیستانی و بلوچستانیم.
ما کاربران سرزمین دریا و کویر(فارس و بلوچ و شیعه و سنی و ... )فارغ از نژاد ومذهب ، تنها به رشد سرزمینمان می اندیشیم.ما تصمیم گرفته ایم پایگاه اطلاعات تخصصی سیستان و بلوچستان را بسازیم و در این راستا دست همه ی دوستان جدید را برای همکاری به گرمی می فشاریم.مهر ، محبت ، دانش و تخصص خود را از سرزمینمان دریغ نکنیم.
محل اقامت: همه جای استان سیستان و بلوچستان
تماس:

چابهار، تولد تابستانی لاکپشت های دریایی را جشن می گیرد

پست خوانده نشده توسط Admin »

تصویر

گروه محیط طبیعی؛ میلاد جهانتاب: يک بچه لاک‌پشت، پوزه کوچک و سياه خود را از ميان دانه‌هاى ماسه بيرون مى‌آورد کمى آرام مى‌گيرد و بدون کمترين جنبش بي حرکت مى‌ماند، سر را تا زير چشم‌ها از ماسه بيرون مى‌آورد مثل اينکه اطراف را مى‌پايد و بررسى مى‌کند
.

نوزادان لاکپشت دریایی در همان شب تولد خود به طرف روشنترين افق يعني دريا حرکت مي کنند. بچه لاک پشتها بي دفاع ترين نوزادان جانوران دريايي هستند. تخمين زده شده که تنها يک درصد از بچه لاک پشتهاي دريايي به سن بلوغ مي رسند.
شاید یک کاکایی در اطراف به کمین نشسته، پس باید مواظب باشند. دقايقى طولانى ممکن است فقط کمی از سرشان را بیرون بیاورند و در همين حالت بمانند، بدون اينکه کوچکترين حرکتى داشته باشد.
گاهى در اين فاصله يکي دو بچه لاک‌پشت ديگر نيز سر از ماسه‌ها درمى‌آورند. ممکن است چند بچه لاک‌پشت در کنار هم دقايق طولانی در حالى‌ که فقط سرهايشان از ماسه بيرون آمده همچنان بى‌حرکت باقى بمانند.
سرانجام زمانى که يک يا چند لاک‌پشت به حرکت درمى‌آيند مثل اينکه حرکت سطح ناگهان باعث جنبش لايه‌هاى زير شده باشد، ده‌ها بچه لاک‌پشت به يکباره با هم به سطح مى‌آيند. در اين حالت مانند آن است که چشمه‌اى مى‌جوشد، بچه لاک‌پشت‌ها در هم مى‌لولند و با عجله بيرون مى‌آيند و بلافاصله به سمت دريا به راه مى‌افتند.
متخصصان حيات وحش دريا معتقدند اين نوزادان را تنها درکى غريزى و حسى به سوى دريا مى‌کشاند و اين آغاز راهى دشوار همراه با خطرهاى بسيار براى آنهاست.
در آغاز بهار لاک پشتهاي دريايي که در دريا به سر مي برند شب ها از دريا بيرون مي آيند و به کمک باله هايشان به سختي خود را روي ساحل جلو مي کشانند. از خط مد دريا مي گذرند و در ماسه هاي ساحلي چاله هاي عميق حفر مي کنند. سپس چاله را با بيش از صد تخم سفيد و گرد در کمتر از نيم ساعت پر مي کنند و روي آن را با شن و ماسه مي پوشانند و به دريا بر مي گردند. همه اين مراحل نزديک به دو ساعت طول مي کشد.

آنها دوباره بازمی گردند
رییس اداره حفاظت محیط زیست چابهار در اين باره می گوید: فصل تخم‌گذارى لاک‌پشت‌هاى سبز در سواحل چابهار متفاوت با ديگر نوار ساحلي جنوب کشور است به گونه اي که طبق پايشهاي ميداني کارشناسان محيط زيست، لاک پشتها در فصول مختلفي جهت لانه سازي و تخمگذاري به ساحل مراجعه مي کنند و اين پديده حداکثر تا پايان سال ادامه مى‌يابد.
اشرف علی حسینی در ادامه می گوید: حدود 45 تا 60 روز طول مى‌کشد تا بچه لاک‌پشت‌ها سر از تخم بيرون آورند. دماى کم يا زياد، بر خروج ديرهنگام يا زودهنگام بچه لاک‌پشت‌ها از تخم و همچنين تعيين جنسيت آنها تأثير مى‌گذارد. هر اندازه دماى محيط تخم‌ها بيشتر باشد بچه‌هاى زودتر از ماسه‌هاى سر بيرون مى‌آورند و جنس آنها نيز ماده خواهد شد اما کاهش دما تأثير معکوس در اين فرايند دارد. طولانى‌ بودن زمان تخم‌گذارى لاک‌پشت‌ها موجب ايجاد تعادل ميان تعداد نر و ماده‌ها مى‌شود.
وی در مورد بازگشت شگفت انگیز لاکپشت ها پس از سالیان دراز می گوید:لاک پشتهاي نر هرگز به ساحل زادگاهشان بر نمي گردند ولي لاک پشتهاي ماده پس از رسيدن به سن بلوغ (معمولا پس از 30 سالگي) براي تخم گذاري به همان ساحلي بر مي گردند که در آن زاده شده اند و به احتمال بسيار همه تخم گذاريهاي بعدي نيز در همان ساحل زادگاه انجام مي شود.
نوزادان لاک پشت هاي دريايي سبز هنگام بيرون آمدن از تخم حداکثر طول بدنشان پنج سانتيمتر و وزن بدنشان کمتر از بيست گرم است. کاکايي ها پرستوهايي دريايي، حواصيل و انواع لاشخورها و حتي خرچنگها نوزادان لاک پشت ها را هنگام طي مسير لانه تا رسيدن به دريا تهديد مي کنند.

منبع : http://www.sbdoe.ir/main.asp?id=671
((موج ها را کسی به صف کرده ست
موج ها ياغيان دريايند
باز دريا دوباره کف کرده ست))
سه کایی از پیام سیستانی
اگه لاگین هستی کلیک کردن بر روی دکمه ی "ارسال تقدیر" (همین زیر) هیچ کاری نداره ;) زودباش کلیک کن دیگه ... :D

بازگشت به “محیط زیست استان سیستان و بلوچستان”