کشف بقایای شهاب سنگ 600 تنی در بزمان

آشنایی با تاریخ بلوچستان
دیرینه تمدن بلوچ و قدمت بلوچستان
شناخت نقش ژئوپلتیک بلوچستان در ادوار مختلف تاریخی
تاریخ نژاد اصیل مردم بلوچ

مدیر انجمن: dehvary

آواتار کاربر
dehvary
ادبیات و فرهنگ بلوچستان و بلوچ
ادبیات و فرهنگ بلوچستان و بلوچ
پست: 82
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۸۸, ۲:۰۶ ب.ظ
محل اقامت: س و ب
تماس:

کشف بقایای شهاب سنگ 600 تنی در بزمان

پست خوانده نشده توسط dehvary »

توسط محققان خراسانی صورت گرفت؛ کشف بقایای شهاب سنگ 600 تنی در بزمان-سیستان و بلوچستان
تصویر
اعلمی: بقایای شهاب سنگ 600 تنی با قطر 3/5 کیلومتر توسط تیم تحقیقاتی زمین شناسی خراسان رضوی در استان سیستان و بلوچستان کشف شد.
تخمین زده می شود این شهاب سنگ، 40 تا 80 هزار سال پیش در منطقه «بزمان سیستان و بلوچستان» به زمین اصابت کرده است.

علی اصغر برهمند سرپرست این گروه تحقیقاتی در گفتگو با خبرنگار ما با اعلام این خبر گفت: این شهاب سنگ که از نوع «متئوریت» می باشد، احتمالاً اولین سنگ فضایی است که در ایران کشف و به دلیل گستردگی و موقعیت خاص استان سیستان و بلوچستان تاکنون از دید ماهواره ها پنهان مانده است.
وی یادآور شد: طبق بررسیهای گروه تحقیقاتی، با کشف این شهاب سنگ تئوریهای جدیدی در زمینه لرزه خیزی و تکتونیسم منطقه و ایران مطرح می شود که در حال بررسی است.دومین برخورد شهاب سنگ در خاورمیانه

او افزود: این دومین برخورد شهاب سنگ در منطقه خاورمیانه پس از شهاب سنگ «وبار» در عربستان است که 100 هزار سال پیش اتفاق افتاده است.


وی گفت: با نمونه برداری های انجام شده از محل برخورد شهاب سنگ در منطقه بزمان، مشخص گردید نمونه های یافت شده کاملاً با گدازه های آتشفشانی موجود در منطقه متفاوت بوده است.
به گفته برهمند، نمونه مشابه این نوع برخورد شهاب سنگ به صورت «تیپیک» در آریزونای آمریکا به نام «کراتر گودال» بارینگر به قطر 1/1 کیلومتر وجود دارد.

وی یادآور شد: این کشف نشان دهنده قابلیتهای عالی استان سیستان و بلوچستان است که علاوه بر توان ژئوتوریسمی مثل گل نشان ها و آتش نشانها می تواند قطب جدید علمی و گردشگری ایران و جهان شود.
برهمند اظهار امیدواری کرد، کشف این شهاب سنگ بتواند فرصت مناسبی برای تحقیقات دانشجویان و محققان زمین شناسی و همچنین گردشگران علمی در کشور فراهم آورد
.

وی از محمدرضا و پرویز منصوری به عنوان همکاران خود در این تیم تحقیقاتی نام برد.
یادآور می شود قطعاتی از این شهاب سنگ در غرفه انجمن مخترعین خراسان در نمایشگاه هفته پژوهش که از امروز در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار می شود، در معرض دید عموم قرار می گیرد.
علی اصغر برهمند متولد 1338 تربت جام با تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترای افتخاری تاکنون پنج مدال طلا از نمایشگاههای بین المللی اختراعات و تکنولوژیهای نو از کشورهای سوئیس، مجارستان، روسیه، کره جنوبی، ایران و 3 مدال نقره چین و سوئیس و یک مدال برنز از مالزی کسب کرده است.
منبع:وبسایت روزنامه قدس-روزنامه صبح ایران تاریخ انتشار(یک شنبه 28آذر ماه 1389)
لذ تي كه در فراق است در وصال نيست چون در فراق شوق وصال است و در وصال بيم فراق.
لحظات را طي کرديم تا به خوشبختي برسيم، وقتي رسيديم فهميديم خوشبختي همان لحظات بود.

بازگشت به “تاریخچه و پیشینه ی باستانی بلوچستان”