پایگاه های کنارک زمینی.هوایی.دریایی

استان شناسی سیستان و بلوچستان (مباحثی پیرامون جغرافیا ،اقتصادو...)
آواتار کاربر
behzad
★★★ نورچشمی ★★★
★★★ نورچشمی ★★★
پست: 142
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰, ۴:۵۳ ب.ظ
جنسیت: مرد
معرفی بیشتر: شاعر ونویسنده .البته براخودم مینویسم
محل اقامت: بلوچستان.کنارک..پایگاه هوایی دهم شکاری
تماس:

پایگاه های کنارک زمینی.هوایی.دریایی

پست خوانده نشده توسط behzad »

دوستان با توجه به انجام رزمایش دریایی هوایی اتحاد 87 که زرگترین رزمایش دریایی 30 ساله اخیر ایران می باشد و متاسفانه با بایکوت خبری صدا و سیما مواجه شده است لازم دیدم چابهار و کنارک که اخیرا به بزرگترین مقر نظامی ایران تبدیل شده اند را به شما دوستان بیشتر معرفی کنم.امیدوارم که مورد توجه قرار گیرد.

دوستان چابهار جنوبی ترین شهر استان سیستان بلوچستان است که سالها غبار محرومیت چهره ان را رنج میداد.
شاهشنشاه ایران در اواسط دهه 50 شمسی دستور احداث پایگاه دریایی-هوایی-زمینی را در این منطقه صادر کرد.
همزمانی حضور سه نیروی ارتش در یک پایگاه در تاریخ ایران بی سابقه.حتی بوشهر و بندرعباس نیز بین پایگاه های هوایی و دریایی شان فاصله است و نیز فاقد نیروی زمینی می باشند و به تازگی و از تیرماه 87 نیروی زمینی سپاه تصمیم به حضور در انها با همراهی گردان های نیرو مخصوص عاشورا-امام حسین-ذوالفقار و تفنگدار گرفته است.

اما چابهار:
برخلاف تصور همگان پایگاه هوا- دریا- زمین چابهار در این شهر قرار ندارد و در بخش غربی خلیج چابهار و در کرانه شهر کنارک که 20 کیلومتر از راه دریا با چابهار فاصله دارد قرار گرفته است و از راه زمین نیز نزدیک به 50 کیلومتر.
ارتش شاهنشاهی ایران تا سال 57 به تجهیز این پایگاه پرداخت و آن را کاملا اماده بهره برداری نمود.
انقلاب پیروز شد و بازرگان نخست وزیر شد و سپس فردی ابله و نادان و خائن به نام مدنی که مشخص نبود به یکباره از کجا پیدا شد و به سمت حساس و بسیار مهم وزارت دفاع رسید خدمت سربازی را به یک سال تقلیل داد و پادگان ها را از نیروی نظامی تهی کرد.
قرار دادهای نظامی را ملغی نمود و تامین تسلیحاتی ایران با مشکل جدی مواجه شد.در اقدامی عجیب تمامی افسران را به شهر محل تولد یا زندگیشان فرستاد که ضربه سختی به ارتش وارد کرد.
در خیانتی دیگر اسکله منطقه سوم دریایی چابهار(کنارک)را به اسکله صیادی تبدیل کرد که خوشبختانه این تصمیم با شروع جنگ و برکناری مدنی لغو گردید.
در زمان جنگ با توجه به اینکه چابهار بیش از 1400 کیلومتر از جبهه های نبرد فاصله داشت نقش مهمی در نبرد ها نداشت و تنها از تجهیزاتش برای تقویت پایگاه های بنرعباس و بوشهر استفاده می شد.
جنگ به پایان رسید و دوران بازسازی نیروی دریایی هوایی و زمینی آغاز شد.
چابهار نیز به منطقه آزاد تجاری تبدیل شد و رونقی دوباره یافت و چهره شهر نیز رو به مدرن شدن رفت و اکنون به شهری نسبتا زیبا تبدیل شده است و برنامه های تفریحی –توریستی زیادی در آن انجام می شود.
البته تا سال 1380 و حمله آمریکا به افغانستان در حد بندرعباس و بوشهر مورد توجه نبود.
تا اینکه سال 87 سر رسید و ارتش بخش شرقی هرمز تا منتهی الیه شرق چابهار یعنی منطقه پسابندر را در اختیار گرفت.ساخت تاسیسات جدید و شناورها و زیردریایی ها و سایتهای موشکی و همچنین بهینه سازی پایگاه هوایی و همچنین تیپ نیروی زمینی مستقل چابهار سرعت گرفت و هم اینک خط مقدم مقابله با هرگونه تعرضی به میهن عزیزمان می باشد.

واما شرحی بر یگانهای نظامی مستقر در چابهار(کنارک)

منطقه سوم دریایی چابهار:

این اسکله که در سالهای پیش از انقلاب در کرانه غربی خلیج چابهار احداث شد هم اکنون پس از سالها بی توجهی به اسکله اصلی ناوگان شرقی ایران تبدیل شده است.
در رزمایش اخیر چندین ناوچه به سازمان رزم آن پیوسته اند و تعدادی از شناورهای مستقر در بوشهر و بندرعباس نیز به آن پیوستند.چندین ناوچه نیز توسط وزارت دفاع ساخته و به این منطقه تحویل شده است.
اسکله زیردریایی نیز در این منطقه احداث گردید و هم اکنون زیردریایی های روسی کیلو کلاس و همچنین ایرانی غدیر و نهنگ و انشاالله در آینده نزدیک اولین زیردریایی کلاس نیمه سنگین ایران یعنی قائم به این منطقه اضافه خواهند شد.
کلا بر اساس اطلاعات موجود نیروی دریایی روی چابهار حساب ویژه ای باز کرده است و به شدت در حال تجهیز این ناوگان می باشد.
سرتیپ موسوی در مصاحبه ای عنوان کرد که افق آینده ایران از چابهار و دریای عمان به سوی اقیانوس هند است.
به هر حال همه ما از اینکه نیروی دریایی روز به روز در حال قوی تر شدن می باشد و به منطقه مهم و فراموش شده چابهر توجه ویژه ای دارد خوشحالیم

پایگاه دهم شکاری چابهار:

این پایگاه که در فاصله ای نزدیک در شمال غربی چابهار واقع شده است مقر فانتوم های ضد دریایی نیروی هوایی است که به پشتیبانی از ناوهای نیروی دریایی در پهنه دریای عمان می پردازند و اخیرا نیز بروز سازی شده اند.
البته در مانورهای قبلی سوخو 24 ها نیز در رزمایش دیده شده اند.احتمال می رود در شرایط اماده باش چند سوخو 24 نیز به این پایگاه می روند ولی حضور دائمی ندارند.
این پایگاه از معدود پایگاه های ایران می باشد که دارای تاسیسات زیر زمینی می باشد(برگرفته از مصاحبه سرگرد نصیرخانی با تلویزیون پارس)و دارای بالابرهایی است که هواپیماهای مستقر در زیر زمین را به محوطه رمپ پرواز می اورند.
خوشبختانه در دوره جدید به این پایگاه نیز رسیدگی خوبی می شود.

تیپ نیروی زمینی چابهار:
این یگان که از سالهای پیش از انقلاب تحت نظر لشکر 88 زرهی زاهدان در این شهر مستقر شد ازآذرماه سال 1384 به بعد و هنگامه رزمایش ضربت ذوالفقار وارد عرضه رزم آبی خاکی شد و یگان ضد شناور آن تست های عملیاتی خود را به انجام رساندند که موفقیت آمیز بود.ایمن یگان از تجهیزات توپخانه ضد دریایی خوبی برخوردار است

پایگاه نیروی دریایی سپاه چابهار:

این پایگاه نیز چندین ناوچه موشک انداز تندر در اختیار دارد و اخیرا فعالیت خود را کمتر نموده است و بیشتر متمرکز به خلیج فارس شده است.
در رزمایش پیامبر اعظم نیز تست های موشکی ضد ناو رعد و نور و اس اس ان 4 از این پایگاه انجام شد.

یا علی.
ای نگین سیستانم هامون/اگرچه همچون درخت پاییزی خشکیدی ولی من برتن خشکیده وترک خورده ات بوسه میزنم وفریاد میکشم:دوستت دارم
smoghadam
*** در حال رشد ***
*** در حال رشد ***
پست: 5
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۱, ۹:۲۲ ق.ظ
جنسیت: مرد

Re: پایگاه های کنارک زمینی.هوایی.دریایی

پست خوانده نشده توسط smoghadam »

باسلام بسیار عالی بود
ارسال پست

بازگشت به “آشنایی با استان سیستان و بلوچستان”