شناخت موسيقي سيستان و بلوچستان

آواتار کاربر
melody
*** در حال رشد ***
*** در حال رشد ***
پست: 7
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۱, ۹:۴۲ ب.ظ

شناخت موسيقي سيستان و بلوچستان

پست خوانده نشده توسط melody »

آوازها ، رقص ها و تصنيف هاي سيستاني


) آواز سیتک :
سیتک به دوبیتی هایی گفته می شود که در مضامین مختلف سروده و خوانده می شود.

زنان و دختران سیستانی در شبهای رمضان گردهم جمع می شوند و به خواندن ترانه های سیستانی که به آن سیتک گفته می شود؛ می پردازند.

2) آوازهای مراسم سوگواری:
مراسم سوگواری سیستان نیز آوازهای مخصوص به خود را دارد.به سوگواری کردن ارده کردن یا ارده کشیدن می گویند که همان رباعی خوانی ( روايي يا رباعي كردَ) است و معمولا توسط زنان خوانده می شود.

3) آوازهای کار:
در سیستان هنگام درو و برداشت محصول آوازهای مخصوص خوانده می شود.مانند آوازهای وزن گندم و آواز مشک زنی.

4) آیکه :
آوازهای لالایی سیستانی

5) آوازهای دسته جمعی کودکان :
مانند کریچو کریچو پندونه

6) رمضونیکه :
آوازهای مخصوص ماه رمضان

7) آوازهای شبیه خوانی و تعزیه خوانی

8) لوبتک :
نمایش ریتمیک بدون کلام باهمراهی دایره و حرکات موزون.اين نمايش در سيستان به فراموشي سپرده شده است.

9) الوکه :
آوازهای مولودی خوانی.الوکه، اشعاری است که در عروسی ها و جشن ها خوانده می شود . مضامین اشعار بيشتر مذهبی و عاشقانه است. این اشعار با همراهی دف و دایره و گاها به همراه دهل و ساز اجرا می شود.

رقص های محلی سيستان
1) چاپ زابلی :
بصورت گروهی توسط مردان اجرشده و درمرحله 3چاپی مشترکاًً توسط زنان و مردان و بدون چوب انجام می شود.این رقص با سرعتی آرام شروع می شود و در هرمرحله برسرعت رقص و موسیقی افزوده می شود. مراحل مختلف رقص: گران چاپ (حرکت سنگین) ، چاپ خاشی (اوکاتی) باسرعت متوسط و سه لتک (سه چوبه) باسرعت تند.

2) چوب بازی :
بصورت گروهی یا دونفره توسط مردان انجام می شود. مراحل آن مانند چاپ زابلی و هر نفر با دو چوب.

3) رقص شمشير :
ازهنرهای نمایشی اصیل ( گرچه گفته مي شود قدمت اين نوع رقص به 2 دهه مي رسد ) سیستان است و غالبا دونفره و هربازیگر با دوشمشیر. رجز خوانی و چرخ، حمله ، دفاع، گریز، و غلت زدن از مراحل آن است.


تصنیف ها و ترانه های قدیمی

برخی از آنها عبارتند از: لیلی جان، من به بازار می روم، سبزه گل، زلیخا، انار سیستانم، موکه مه کنجکه تونو و حنابندان(در بازکنید) و سرتراشک که در مراسم عروسی خوانده می شود.

بیش تر تصنیف های سیستانی دارای ریتمهای 2/4، 6/8،5/8 هستند. بنابراين ريتم هاي موسيقي سيستان شامل هر سه نوع ريتم يعني ، ساده، تركيبي (6/8) و ريتم هاي لنگ (5/8 ) مي باشد.

تعداد کمی از صاحب نظران معتقدند که در قدیم مقامی به نام زابل گبری (منسوب به زرتشتیان سیستان) وجود داشته که امروزه از میان رفته است.


از موسیقی سیستان به عنوان پلی میان فرهنگ و موسیقی ناحیه سرحد بلوچستان و نواحی جنوب خراسان یاد شده است. از سال1316 به بعد سیستان ازخراسان و بلوچستان از کرمان جدا شدند و بدین ترتیب استان واحدی بنام سیستان وبلوچستان تشکیل شد.فرهنگ، زبان و موسیقی سیستان بیش از اینکه با بلوچستان مرتبط باشد باجنوب خراسان پیونددارد. برخی از ترانه های اصیل سیستانی ازنظر چگونگی گردش ملودی و ریتم به برخی از ترانه های بیرجند، خوسف، فورگ و چُنِشت درجنوب خراسان بسیار شبیه است.
شیوه نواختن دهل و عملیات نمایشی نوازنده آن در سیستان،بلوچستان و بیرجند نسبتا مشابه و ساختمان دهل سه ناحیه کاملا یکسان اند و همچنین چوبهای دهل. محتوای تسلسلهای صوتی (مقام ها) مورد استفاده درزابل و بیرجند نیز بسیار به هم شبیه اند.درعین حال موسیقی سیستان بخاطر همجواری بانواحی شمالی بلوچستان و نیز طوایفی ازقوم بلوچ درسیستان ازتاثیر موسیقی بلوچی مصون نمانده است.
بخشی از موسیقی سیستان شامل ترانه های قدیمی ست و تعدادی ازاین ترانه ها قدمتی قابل توجه دارند و ازنظر محتوا نیز متنوع هستند. بیشتر این ترانه ها مبتنی بر شعر دوبیتی و رباعی اند. دوبیتی از مهمترین فرم های شعری رایج درسیستان است. ازدیگر انواع موسیقی سیستان می توان آوازهای سوگواری رانام برد که به اَردَه و کُر معروف اند.ارده کردن یعنی ارده کشیدن به معنای سوگواری است.اوازهای ارده معمولا توسط زنان اجرا می شود و شعر آنها رباعی است. جمله های این آواز میان تک خوان و حاضران بصورت سوال و جواب مبادله می شوند. آوازهای کار (وزن کردن گندم ،مشک زنی و..) ، آیکه ها(لالایی ها)، الوکه (اوازهای مولودی) ،کریچو کریچو پندوَنه( آوازهای کودکان)، رمضونیکه (آوازهای ماه رمضان)، آوازهای شبیه خوانی ، شاهنامه خوانی ،قالی، لوبَتَک (نمایش ریتمیک آهنگین بدون کلام)(فراموش شده) و... ازدیگر نمونه های موسیقی سیستان است.
آخرین ویرایش توسط melody در جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۱, ۹:۳۹ ب.ظ، در مجموع 1 بار ویرایش شده است.
موسيقي كشوري است كه روح من در آن حركت مي كند. در آنجا هر چيز گلهاي زيبا مي دهد و هيچ علف هرزه اي در آن نمي رويد. اما تعداد كمي از افراد مي فهمند كه در هر قطعه از موسيقي چه شوري نهفته است.(لودويگ وان بتهوون)
تصویر
آواتار کاربر
melody
*** در حال رشد ***
*** در حال رشد ***
پست: 7
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۱, ۹:۴۲ ب.ظ

Re: شناخت موسيقي سيستان و بلوچستان

پست خوانده نشده توسط melody »

بلوچستان را می توان از نظر فرهنگی به دو ناحیه تقسیم کرد: سرحد زمین و مَکُّران.

سرحد زمین دربرگیرنده شهرهایی چون زاهدان خاش نصرت آباد میرجاوه و بخشی از سیستان است و منطقه مکران در واقع از سراوان به سمت جنوب تا دریای عمان. تفاوتهایی در موسیقی دو منطقه وجود دارد.

آواز لیکو مهمترین آواز سرحد زمین است که در مناطق مختلف ویژگی های خاص خود را دارد. مانند لیکو سوران ،لیکو بزمان، لیکو دلگان و... .


آواز زهیرک مهمترین آواز مکران است.ذهیرک نیز به چندین نوع مختلف تقسیم می شود و هرکدام به بخشی از مکران مربوط است.


به همین ترتیب ،نام مقام ها و حتی سازها نیز در سرحد زمین و مکران دستخوش تغییری می گردد. نام برخی از این مقام های رایج از زبان موسیقیدانان بلوچ عبارتند از:

دین محمد زنگشاهی در زاهدان : جوگ ، کلیان ، بهاری ، بِهرَوی ، درباری ، سارنگ، ذهیری و ...

مراد سمیعی در سراوان : تَت (تات) ، شیربام ، گوربام ، و.. برخی از این مقام ها هستند.

درویش عبدالرئوف صاحب زاده در روستای دهک سراوان : راست ساز ، خرمنی ساز، جاران ، شیربام ، گوربام و...
و...

برخی از این مقام ها محتوای یکسانی دارند اما نام آنها متفاوت است.

موسیقی بلوچستان انواع مختلفی دارد و هرکدام از آنها به بخشی از زندگی مردم بلوچ مربوط هستند: سِپَت ( صفت) ، وَزبَت، شپتاکی ، لارو ، لاروشَشگانی ، لیلو(لالایی) ، سَوت ،نازینک ، هالو ، شَئر ، موتک ، اَمبا ، ذکرهای گواتی ، ذکرهای مالد ، نغمه های رقص ، آواز کردی ، ذهیروک، لیکو و... از انواع مختلف موسیقی بلوچستان هستند که برخی از آنها توسط نوازندگان و خوانندگان حرفه ای و برخی دیگر توسط مردم عادی اجرا می شوند.

///////////////////////

*موسيقي و خلسه - ذكرهاي مراسم گواتي بلوچستان : محمدرضا درويشي
*دايره المعارف موسيقي كهن ايران : مهران پورمندان
*دايره المعارف سازهاي ايران ج2 : محمدرضا درويشي
*آشنايي با موسيقي نواحي ايران : هوشنگ جاويد
*آئينه و آواز - مجموعه مقالات درباره موسيقي نواحي ايران : محمدرضا درويشي
موسيقي كشوري است كه روح من در آن حركت مي كند. در آنجا هر چيز گلهاي زيبا مي دهد و هيچ علف هرزه اي در آن نمي رويد. اما تعداد كمي از افراد مي فهمند كه در هر قطعه از موسيقي چه شوري نهفته است.(لودويگ وان بتهوون)
تصویر
آواتار کاربر
melody
*** در حال رشد ***
*** در حال رشد ***
پست: 7
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۱, ۹:۴۲ ب.ظ

Re: شناخت موسيقي سيستان و بلوچستان

پست خوانده نشده توسط melody »

موسیقی سیستان و بلوچستان، یادگاری از ادوار مختلف تاریخی است که فرهنگ و تمدن ایران باستان را در این گوشه از سرزمین، تداعی می کند. طنین موسیقی سنتی و مذهبی سیستان و بلوچستان از شمال گرفته تا جنوب، یادآور خاطره های خوش و تلخی است که برگرفته از احساسات پاک و دلنشین مردم غیور و مرزدار کشورمان در این منطقه از ایران است.
موسیقی مقامی بلوچستان در میان تمام موسیقی هایی که در نواحی مختلف ایران وجود دارند از ماهیت و کیفیت ویژه ای برخوردار است. تنوع ملودیک و ریتمیک آثار و نوازندگان صاحب نام و وجود سازهای با بافت و ساخت متفاوت با سازهای دیگر مناطق ایران جلوه ای خاص به موسیقی این خطه از کشورمان داده است.
موسیقی بلوچستان به علت همجوار بودن با کشور پاکستان تحت نفوذ و تاثیر متقابل فرهنگ های بلوچی و هنری قرار گرفته و باعث شده که طی چند قرن اخیر از تاثیرات موسیقی هنری دور نماند و در اجرای ترانه ها و نواهای موسیقی محلی مان نوازندگان بلوچ با ادوات موسیقی خود تاثیرات این اختلاط هنری را عینا به گوش ما برسانند.


مقام های موسیقی در بلوچستان شامل:

۱) مقام سرگوری که صدای بم دارد
۲) مقام زیر کنکی که صدای زیر دارد
۳) مقام رباب رباب که به وسیله ای به نام رباب نواخته می شود.


موسیقی در بلوچستان انواع مختلفی دارد:
1) نعت و غزل که همان موسیقی عرفانی بلوچستان است و سازهای به کار رفته در این موسیقی، رباب و تنبورک می باشد.
2) صوت و نازیک، با ترانه و آواز همراه است. آهنگ های صوت متنوع نیست و یکنواختی آشکاری در آن مشاهده می شود اما ترانه های صوت کاملا متفاوت می باشد. در آهنگ های نازیک تنوع زیادی دیده می شود که در مراسم عروسی نواخته می شود.
3) موسیقی حماسی و پهلوانی، وقایع تاریخی و حماسی بلوچستان را بیان می کند و در مجالس بزرگان توسط پهلوانان و همراهانش اجرا می شود.
4) موسیقی درمانی که به این موسیقی به اصطلاح گواتی می گویند که برای درمان بیماری های روحی به کار می رود.
5) موسیقی سپت، این نوع موسیقی توسط زیورآلات زنان نواخته می شود.

هر چند تلفیق موسیقی بلوچستان با مراسم و سنن قومی باعث شده که تا این حد حفظ شود اما با پهنای گسترده ای که دارد تقسیمات فراوان و نام ها و واژه های بسیاری پدید آورده و همانند موسیقی سایر اقوام ایرانی نشانه های زیادی از فرهنگ اصیل ایرانی و باورهای اسلامی دارد. ترانه های عامیانه بلوچستان در مراسمات و اعیاد، جایگاه ویژه ای دارد که در مراسمات عروسی و ختنه سوران و بویژه اعیاد خوانده می شود.

۱) سپت (صفت) به معنای پرستش و تمجید آهنگی که هنگام تولد نوزاد به مدت۱۴ روز زنان آن منطقه به صورت دسته جمعی این ترانه را می خوانند. موضوع متن این اشعار، خدا، رسول و بزرگان دین می باشد.
۲) وربت پس از زایمان به صورت گروهی توسط زنان خوانده می شود.
۳) شپتاکی اجرای این ترانه پس از وضع حمل توسط بستگان خوانده می شود، معمولا دسته جمعی و میان دو گروه از خوانندگان متناوبا به صورت سوال و جواب تعویض می گردد.
۴) لار و ششگانی در شب ششم تولد نوزاد خوانده می شود.
۵) لیلو در حقیقت همان لالایی است با آهنگی کشیده و ملایم
۶) سوت (صوت) آهنگ های شاد همراه با ترانه هایی در مورد زیبایی های طبیعت می باشد.
۷) نازیک به معنی ستایش است برای شش شب مراسم عروسی اجرا می شود.
۸) لارو و هالو در آخرین روز مراسم عروسی اجرا می گردد
۹) شعر آوازی است که متن آن داستان های حماسی، عشقی، وقایع تاریخی، رویدادهای اجتماعی و پند و اندرز است و در واقع نوعی داستان سرایی همراه با اجرای موسیقی است.
۱۰) زهیرک در قدیم در هنگام کار روزانه توسط زنان خوانده می شده است.
۱۱) موتک یا مودک ویژه مرثیه و مراسم عزاداری وترحیم است
۱۲) امبا ویژه ماهیگیران است و به شکل گروهی خوانده می شود
۱۳) گواتی، گواتی نوعی بیماری روحی است بیشتر در زنان مشاهده می شود که با اجرای ترانه گواتی این بیماری از بین می رود.
۱۴) دمال
۱۵) مالد یا پیرپتر از دیگر ترانه هاست.


همچنین در موسیقی بلوچستان سازهای منحصر به فردی استفاده می شود از جمله :

آلات زهی؛ این ساز اساسا سازی محلی است و در نواحی خراسان وسیستان و بلوچستان نواخته می شود. آلات ضربی؛ دهل و دایره از سازهای ضربی هستند.
قیچک : یکه تاز میدان بلوچی است. این ساز شبیه به کمانچه بوده با این تفاوت که کاسه ای به بزرگی کاسه تار و دسته ای کوتاه دارد.
رباب : این سازدرنوع موسیقی عرفانی از ابزار اصلی به شمار می رود و نواختن این ساز در مراسم مولودی و موسیقی عرفانی در منطقه بلوچستان مخصوصا در منطقه پیرآباد قدمتی۷۰۰ ساله دارد.
تنبورک : این ساز شباهت زیادی به سه تار دارد. در نوع موسیقی حماسی، تنبورک نواز را پهلوان و در موسیقی عرفانی و صوت، تنبورک نواز به تنبورکی مشهور است.
سرنا : مخصوص مراسمات عروسی است.
دهل بزرگ : همراه با سرنا بوده و بدنه آن چوبی است.
تیمبوک- دهلک- دهل مگرمان- دهل بزرگ لیوا- سیمرغ- بنجو- دونلی (ساز محلی بمپور)- طشت وکوزه و دوکر از دیگر سازهای بلوچستان است.


همچنین موسیقی سیستان بر گرفته از حکمت معنوی ومولود فرهنگ اصیل این دیار و دارای قدمتی کهن است. در موسیقی سازی انواع سازهای محلی از جمله قیچک- نی- دایره- سرنا و ساز و دهل استفاده می گردد که توسط هنرمندان بومی در خور منطقه ساخته می شد و در کنار موسیقی آوازی و مقامی که بر گرفته از احساسات مردم است و ردیف ها و آوازها به صورت دوبیتی ها- رباعی ها و لالایی ها به مناسبت های مختلف اجرا می گردد.

آیین ها و مراسمات بسیاری در بین مردم سیستان رواج دارد، از جمله :
مراسم حشر : که آیین کهن لایروبی بستر رودخانه هیرمند است و در حال حاضر نیز این عمل در سیستان انجام می گیرد. در این مراسم هیچ سازی شرکت ندارد به جزصدای افرادی که در حین انجام کار ترانه هایی را با خود زمزمه می کنند.
مراسم جشن گندم : برگزاری جشن به مناسبت برداشت گندم و شکرگزاری برگزار می شود.
آیین های مذهبی : اعیاد و مراسم سحرخوانی و رمضان و مراسم عزاداری در ماه محرم.
آیین های ملی : جشن عید نوروز و سیزده به در که مردم به زیارت کوه خواجه می روند.
موسیقی مذهبی در سیستان شامل سحر خوانی به همراه ساز کوبی- آوازهای نیمه رمضان اجرا می شود.

==============
منبع : سایت گفتمان سیستانیان
موسيقي كشوري است كه روح من در آن حركت مي كند. در آنجا هر چيز گلهاي زيبا مي دهد و هيچ علف هرزه اي در آن نمي رويد. اما تعداد كمي از افراد مي فهمند كه در هر قطعه از موسيقي چه شوري نهفته است.(لودويگ وان بتهوون)
تصویر
ارسال پست

بازگشت به “موسیقی سیستان”