گزارشی از سیستان بهشت باستان شناسان + عکس

مباحثی پیرامون توانمندیهای توریستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان
rasool
تفریح و سرگرمی در سرزمین دریا و کویر
تفریح و سرگرمی در سرزمین دریا و کویر
پست: 438
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹, ۱:۵۲ ب.ظ
محل اقامت: سیستان دیار رستم دستان
تماس:

گزارشی از سیستان بهشت باستان شناسان + عکس

پست خوانده نشده توسط rasool »

تصویر



سایت تکناز در نظر دارد به منظور آشنایی هر چه بیشتر شما همراهان عزیز با جاذبه های گردشگری ایران از این هفته سلسله گزارش هایی را در این خصوص منتشر کند . از این هفته روزهای زوج منتظر گزارشهای ایرانگردی ما باشید.

استان سیستان و بلوچستان در جنوب خاوری ایران واقع است. این استان با حدود ۱۸۱۷۸۵ کیلومتر مربع وسعت، پهناورترین استان ایران می‌باشد و بیش از ۱۱ درصد وسعت این کشور را دربرمی‌گیرد.

به گزارش بانکی دات آی آر سیستان و بلوچستان ۱۱۰۰ کیلومتر مرز با کشورهای پاکستان و افغانستان و ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد و به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت فراوانی برخوردار است به ویژه بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی ایران و آسانترین و بهترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد است.
سیستان امروزی که قسمت شمالی استان را در برمی گیرد، در کتاب اوستا، یازدهمین سرزمینی است که " اهورامزدا " آفریده. همچنین زادگاه رستم دستان قهرمان حماسی شاهنامه فردوسی می باشد.
تصویر
" نیمروز " نام دیگر سیستان است. همچنین بنای بیشتر شهرهای سیستان را به پهلوانان اسطوره ای ایران چون زال، سام و رستم نسبت داده اند.
این استان دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است که متاسفانه تا امروز بسیاری از نواحی آن برای ایران گردان ناشناخته مانده است.
دیدنی های سیستان وبلوچستان
شهر سوخته
تصویر
تصویر
شهر سوخته نام بقایای شهری باستانی است که در ۵۶ کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان و در حاشیه جاده زابل - زاهدان واقع شده است . این شهر در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد پایه گذاری شده و مردم این شهر در چهار دوره بین سال ‌های ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد در آن سکونت داشته اند .
شهری که گفته می ‌شود پیشرفته‌ ترین شهر جهان قدیم بوده است و حتی بسیار پیشرفته ‌تر از شهر کرت که سینوهه در کتاب خود از آن یاد کرده است . به اعتقاد برخی باستان ‌شناسان اگر بخواهیم به معنای کامل و دقیق شهر توجه کنیم ، این شهر را باید قدیمی ‌ترین شهر دنیا دانست چرا که معدود شهر ‌های پیش از آن ، از نظر امکانات و اصول شهرنشینی با آن قابل مقایسه نیستند .
شهر سوخته دارای تشکیلات منظم و مرتبی بوده است . آثار باقی مانده نشان دهنده این امر است که در این شهر طی هزاره سوم پیش از میلاد ، دارای یک نظام مرتب و منظم آبرسانی ، تخلیه فاضلاب و دانش پزشکی بوده تا آن حد که پزشکان این شهر نه تنها از فنونی چون شکسته‌ بندی آگاه بوده ‌اند ، بلکه می ‌توانسته ‌اند به اجرای اعمال شگفت‌ انگیز جراحی مغز دست بزنند .
از سوی دیگر پیدا شدن تنها لوح نوشته دوران آغاز ایلامی این شهر ، همراه با آثار مهر ها ، نشان از ارتباطات تجاری و کنترل اقتصادی منطقه از سوی این جامعه دارد .
قلعه مچی
تصویر
قلعه مچی ، مقر و کاخ خاندان رئیسی ، فرمانروایان جنوبی سیستان می ‌باشد که از خشت و گل ساخته شده است . این قلعه و بنا های وابسته به آن در سه کیلومتری شرق حوضدار سیستان و ۶ کیلومتری شهر سوخته و ۷۰ کیلومتری جنوب غربی زابل قرار دارد .
این بنای ارزشمند دوره اسلامی به عنوان برگی از تاریخ منطقه سیستان در تاریخ 77/8/9 با شماره 2135 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید و مورد حفاظت و حمایت قانونی قرار گرفت .
کوه خواجه
تصویر
تصویر
کوه خواجه تنها عارضه طبیعی دشت سیستان با ارتفاع تقریبی 609 ‪متر از سطح دریا است که در هنگام پرآبی جزیره کوچکی را در میان دریاچه هامون شکل می ‌دهد . کوه خواجه بزرگ ترین معماری خشتی بر جای مانده از دوره " پارتیان " در منطقه سیستان قرار دارد و یکی از مهمترین آثار دوره‌ های اشکانی ، ساسانی اسلامی است
این بنا تنها عارضه طبیعی مرتفع در منطقه مسطح سیستان به شمار می‌ رود و در آن کاخ ، آتشکده ، زیارتگاه خواجه مهدی و قبرستانی از دوران مختلف به یادگار مانده است .
دهانه غلامان
تصویر
تصویر
دهانه غلامان ، شهری باستانی در ۲ کیلومتری روستای قلعه نو و ۴۲ کیلومتری شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد .


خرابه‌ ها و آثار بنا های این شهر در محوطه ای به طول تقریبی ۴ تا ۵ کیلومتر واقع شده است . این شهر را باستان شناسان ایتالیایی در سال 1960 میلادی کشف و از سال 1962 تا 1965 میلادی این محل را حفاری کردند . دهانه غلامان دارای ساختمان های بزرگ عمومی ، معبد ، محله ‌های مسکونی ، خیابان ، آبراهه ، محله ‌های نظامی و صنعتی می‌ باشد . این شهر تنها مکان باستانی دوران هخامنشیان است که حاکمیت ایران را بر نواحی شرقی به خوبی نشان می ‌دهد .
دریاچه هامون
تصویر
تصویر
دریاچه هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه است . این دریاچه از سه دریاچه کوچک تشکیل شده ‌است که در زمان وفور آب به هم متصل می ‌شوند و دریاچه هامون را که تشکیل می‌ دهند و بزرگ ‌ترین پهنه آب‌ های شیرین سیستان ، نقش اساسی در زندگی مردم منطقه داشته ، علاوه بر اثرات مثبت طبیعی ، اقتصادی و اجتماعی آن ، در دین زرتشت نیز تقدس خاصی دارد .
اما در حال حاضر به دلیل کم آبی و خشکی دریاچه ای که تا کمتر از دو دهه قبل هر ساله پذیرای بیش از یک میلیون پرنده مهاجر بود نابود شده است . با نابودی هامون ۱۵ هزار صیاد بیکار شدند و زنانی که با بهره گیری از نی های دریاچه به تولید صنایع دستی اشتغال داشتند منبع درآمد خود را از دست دادند و...
تشکر

شما از مطالبي كه ميخوانيد نشانه شخصيت شماست

تصویر
nedy2324
★★★ نورچشمی ★★★
★★★ نورچشمی ★★★
پست: 51
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۰, ۲:۵۰ ب.ظ
جنسیت: زن
معرفی بیشتر: 24سالمه.ساکن تهرانم.شیمی خوندم.سر کار هم میرم.عاشق کوه رفتنم.
کافیه دیگه.نه؟؟؟؟؟
محل اقامت: تهران

Re: گزارشی از سیستان بهشت باستان شناسان + عکس

پست خوانده نشده توسط nedy2324 »

خدای من!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چه جاهایی تو ایران هست.واقعا باید افتخار کرد
ممنون از عکسها :grin:
زندگی ارزش ندارد اما هیچ چیز هم ارزش زندگی را ندارد....
matashfaraz
★★★ نورچشمی ★★★
★★★ نورچشمی ★★★
پست: 55
تاریخ عضویت: شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۰, ۸:۱۵ ب.ظ
محل اقامت: نروژ

Re: گزارشی از سیستان بهشت باستان شناسان + عکس

پست خوانده نشده توسط matashfaraz »

سپاس رسول عزیز.
آواتار کاربر
hamid737
★★★ نورچشمی ★★★
★★★ نورچشمی ★★★
پست: 36
تاریخ عضویت: شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۰, ۱:۰۵ ب.ظ
جنسیت: مرد
معرفی بیشتر: برای شناخت بهتر من به مرجع متخصصین ایران رجوع کنید اونجا رزومه تقریبا کاملی دارم . این هم لینکش : http://www.irexpert.ir/Webforms/UserHom ... ?EID=65721
محل اقامت: مکران ( ایرانشهر - بمپور )
تماس:

Re: گزارشی از سیستان بهشت باستان شناسان + عکس

پست خوانده نشده توسط hamid737 »

سيستان بهشت باستان شناسان و بلوچستان بهشت گمشده باستان شناسي :wink: :?: :cry: :eek:
rahi11
°°° تازه وارد °°°
°°° تازه وارد °°°
پست: 1
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵, ۲:۴۰ ب.ظ
جنسیت: زن

Re: گزارشی از سیستان بهشت باستان شناسان + عکس

پست خوانده نشده توسط rahi11 »

چقدر این بیابون خدا زیباست مدمانش از گرمای زمینش خونگرمی رو به ارث بردن پایدار باشید
ارسال پست

بازگشت به “جاذبه های توریستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان”