کشف سنگ نگاره‌اي در تيمره با نقشي مشابه اولين انيميشن جهان

شهر سوخته یکی از شهرهای صنعتی اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد
درجنوب شرقی ایران
matashfaraz
★★★ نورچشمی ★★★
★★★ نورچشمی ★★★
پست: 55
تاریخ عضویت: شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۰, ۸:۱۵ ب.ظ
محل اقامت: نروژ

کشف سنگ نگاره‌اي در تيمره با نقشي مشابه اولين انيميشن جهان

پست خوانده نشده توسط matashfaraz »

در ميان سنگ‌نگاره‌هاي واقع در تيمره شهرستان خمين سنگ‌نگاره‌اي کشف شده که نقش حجاري روي آن درست مشابه طراحي ايجاد شده بر سفال به دست آمده از شهرسوخته، مشهور به اولين انيميشن جهان است. طرح هر دوي اين آثار يک بز کوهي را نشان مي‌دهد که در جست و خيزهاي خود از گياهي به نام "هوم" تغذيه مي‌کند.
تصویر

شباهت سنگ نگاره تيمره و اولين انيميشن جهان
خبرگزاري ميراث فرهنگي – گروه ميراث: در کاوش هاي سال 1983 ميلادي باستان شناسان ايتاليايي حاضر در شهر سوخته به هنگام کاوش در گوري پنج هزارساله سفالي پيدا کردند که روي آن يک بز طراحي شده بود که نقش آن در پنج حالت نشان داده مي‌شد. باستان شناسان پس از بررسي اين شي دريافتند برخلاف ديگر آثار به دست آمده از محوطه‌هاي تاريخي شهر سوخته، روي اين جام نقشي ديده مي‌شود که تکراري هدفمند دارد. اين اثر نشان مي‌دهد هنرمندان نقاش در پنج هزار سال پيش توانسته‌اند در اين جام سفالين پنج حرکت از بزي را طراحي کنند که به سمت درخت حرکت و از برگ آن تغذيه مي‌کند.
حال آنگونه که "محمد ناصري فرد"، پژوهشگر سنگ نگاره‌ها و نويسنده کتاب سنگ‌نگاره‌هاي ايران به خبرگزاري ميراث گفته است؛ در منطقه تيمره در شهرستان خمين با سنگ‌نگاره‌اي مواجه شده که طراحي آن شباهت عجيبي به طرح روي سفال به دست آمده از شهر سوخته مشهور به اولين انيميشن جهان دارد.
اين پژوهشگر مي گويد: «شباهت نقش‌هاي مکشوفه در تيمره که مربوط به هزاره ششم ق.م. است با نقش روي سفال انيميش شهر سوخته، با قدمتي و مسافتي بعيد، يکي از شگفتي‌هاي هنر باستان و ارتباطات نزديک و درهم تنيده آن دوران است.»
وي در ادامه مي‌گويد: «من در سال 85 در يکي از دره‌هاي تيمره در کوه هاي اطراف خمين موفق به کشف نقش‌هايي شدم كه پس از تطبيق دقيق آنها به سفال شهرسوخته متوجه شباهت‌شان شدم.»
بر اساس گفته‌هاي ناصري‌فرد بز کوهي جانوري مقدس در نزد مردمان آن زمان بود. آن‌ها دعايي داشتند با اين مضمون که "اي فرشته ي ناجي مشي و مشيانه، از گياه مقدس بخور تا جاودانه بماني."
وي مي‌گويد: «گياه هوم نزد آن‌ها گياه جاودانگي و مانايي بود، هنرمند مضمون دعا گونه خود را درقالب تصوير روي سفال خلق كرده و مطمئنأ اين برداشت براي همه انسان‌هاي آن دوران قابل فهم بوده است. از همين رو در اغلب نوشته‌ها و تصاوير باستان، اغلب نقش گياه هومرا با نقش بزكوهي همراه مي‌بينيم؛ هم در سفال انيمشن شهر سوخته و هم در سنگ‌نگاره‌هاي تيمره.
نقش طراحي شده روي سفال شهر سوخته از آن رو اولين انيميشن جهان نام‌گذاري شده‌است که باستان‌شناسان با نزديک كردن اين تصاوير به يكديگر موفق شدند نمونه‌اي از يك تصوير متحرك را در قالب يك فيلم بيست ثانيه‌اي به دست آورند. در اين تصاوير نه تنها بز به سمت درخت حركت مي‌كند، بلكه جهش و پريدن بز روي برگ درختان كاملا ديده مي‌شود.
بز از جمله حيواناتي است كه در رسيدن به ارتفاعات تبحر داشته و مي‌تواند با يك حركت جهشي به سمت بالا حركت كند. هنرمند نقاش شهر سوخته‌، با دقت و زبردستي موفق به تصوير كردن جهش اين بزشده بود.
اين جام که کاربرد آن براي نوشيدني‌ها بود ارتفاع 10 سانتي‌متري دارد و روي يك پايه استوار شده است، اين اولين بار بود که در تاريخ باستان‌شناسي اثري به دست آمد که طرح روي آن صرفأ تکرار نبود چرا که در بسياري از ظروف باستاني که در گوشه و کنار دنيا به دست آمده بودند، نقش هايي ديده مي شد كه تنها تكرار شده‌اند، اما حركتي در آنها ديده نمي‌شود. اما تحقيقات باستان شناسان نشان داده است كه اين نقش، قديمي‌ترين ايده مردمان باستان براي ارايه تصوير متحرك و به تعبير امروزي «انيميشن» است.
نقش طراحي شده روي سنگ‌نگاره کشف شده در تيمره نيز بز را در حالت‌هاي مختلف و جهشي نشان مي‌دهد که به سمت گياه مقدس حرکت کرده و از آن تغذيه مي‌کند.
http://www.chn.ir
arash
*** در حال رشد ***
*** در حال رشد ***
پست: 5
تاریخ عضویت: شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۹, ۸:۵۱ ب.ظ

Re: کشف سنگ نگاره‌اي در تيمره با نقشي مشابه اولين انيميشن جه

پست خوانده نشده توسط arash »

خیلی جالبه
باد می وزد،
می توانی درمقابلش دیوار بسازی یا آسیاب بادی،تصمیم با توست!
ارسال پست

بازگشت به “شهر سوخته سیستان”