پوشاک بانوان سیستان(قسمت اول)

مباحثی پیرامون موقعیت اجتماعی ، نقش زنان در اجتماع
توانمندی وعلاقه مندیهای زنان سیستان و بلو چستان

مدیر انجمن: alpha

آواتار کاربر
behzad
★★★ نورچشمی ★★★
★★★ نورچشمی ★★★
پست: 142
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰, ۴:۵۳ ب.ظ
جنسیت: مرد
معرفی بیشتر: شاعر ونویسنده .البته براخودم مینویسم
محل اقامت: بلوچستان.کنارک..پایگاه هوایی دهم شکاری
تماس:

پوشاک بانوان سیستان(قسمت اول)

پست خوانده نشده توسط behzad »

در رابطه با پوشاک زنان سیستان زمین مطالبی رو از کتاب خانم اشرف السادات عمرانی نسب با عنوان پوشاک مردمان سیستان و بلوچستان جمع آوری کردم که در پستهای متعدد در خدمتتون خواهم گذاشت.
خانم عمرانی نسب مدیر گروه طراحی دوخت آموزشکده فنی و حرفه ای دخترانه زاهدان،مدرس دانشگاه علمی کاربردی زاهدان و عضو انجمن طراحان لباس ایران هستند.
پوشاک بانوان سیستان قسمت اول
پیراهن تاجیک:قد این پیراهن یک وجب بالای زانو است و دارای یک برش راسته است که در دو طرف پهلوها چاکی تا بلندی باسن دارد.جلو این لباس تا زیر سینه باز است و سجافی مزین به گلدوزی با نخ سیاه(سیاه دوزی) دارد.سرشانه و آستین بدون درز روی دو لا بسته برش می خورد و آستین از سه برش تشکیل شده است
۱-راسته آستین
۲-برش مثلثی که از کارور تا ۲/۱ آستین قرار می گیرد.
۳-مرغک که برای راحتی پوشنده به آن دوخت می شود.
چاک بلند این پیراهن به علت پوشیدن دامن پرچینی است که در اصطلاح محلی این رودرزی را سیه دوزی می نامند.سیه دوزی در انواع نامهای محلی تخم خربزه،دندون بره،پا مرغک،زنجیره،تور،پنجولک دوخته می شد.
تُنبون:دامن پرچین که در منطقه به تنبون شگاد معروف است.زنان سیستانی دامنی را به جای شلوار در زیر پیراهن تاجیک می پوشیدند که عرض دامن به ده متر می رسید.کمر آن لفیفه ای بود و به وسیله بندهای بومی که توسط بانوان خود منطقه بافته می شد بر کمر استوار می گردید.بعضی از بانوان تا سه عدد دامن پرچین روی هم می پوشیدند که لبه این دامن هم به وسیله نخ سیاه دوزی می شد.
این مطلب ادامه دارد...
ای نگین سیستانم هامون/اگرچه همچون درخت پاییزی خشکیدی ولی من برتن خشکیده وترک خورده ات بوسه میزنم وفریاد میکشم:دوستت دارم

بازگشت به “بانوان استان سیستان و بلوچستان”