کسی سراغی از"شير محمد اسپندار"نوازنده دونلی نمی گیرد

تصاویر و فایلهای ویدئویی خودتان را اینجا قرار دهید.
آشنایی با موسیقی سازی و آوازی بلوچستان
شناخت و معرفی تصویری مناطق مختلف بلوچستان
آلبوم صوتی و تصویری ماندگار برای آیندگان بلوچستانی
آواتار کاربر
sonia
نماینده سرزمین دریا و کویر
نماینده سرزمین دریا و کویر
پست: 152
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۹, ۳:۱۳ ب.ظ
جنسیت: زن
محل اقامت: ایران

کسی سراغی از"شير محمد اسپندار"نوازنده دونلی نمی گیرد

پست خوانده نشده توسط sonia »

كسي سراغي از "شير محمد اسپندار" مشـهورترین نوازنده دونلی ایران و جهان نمی گیرد!!


استاد شیر محمد اسپندار در سال 1306 (و به نقلي ديگر 1310ه ش) در بخش بمپور شهرستان ایرانشـهر بدنیا آمد.از نوجـوانی به نواختن نی علاقه زیادی داشت در سفری که به کراچی و سند رفته بود دو نلی یا جفت نی را نزد اسـتاد خود جمل شاه آموخت.
با استعدادی که داشت در اولین مسابقه دو نلی که شـرکت کرده بود مقـام اول را کسب نمود.
در سال 1352 به دعوت فرح پهلوی به مسابقات موسیقی شیراز رفت. دراین مراسم نوازندگان و خوانندگان مشهوری چون مهستی، گوگوش، داریوش و ... حضور داشتند که بعد از پایان مراسم به هر خواننده نفر 1500 تومان جایزه دادند ولی به شیرمحمد 15 هزار تومان جایزه دادند. از آنجا به بعد دونلی مشهورتر شد.
استاد اسپندار مشـهورترین جفت نی نواز ایران و جـهان است. او برای شـرکت در جشنواره ها و اجرای برنامه به کشورهای مختلفی از قبیل کلمبیا ـ اکوادورـپاناما ـ ایتالیا ـ فرانسـه سفر کرده است.
استاد اسپندار مفتخر به دريافت مدرک دکترای افتخاری موسیقی سنتی از دست ژاک شیراک ریس جمهور اسبق فرانسه است و نیز درجه دکتری افتخاری خود را از وزیر ارشاد وقت دکـتر مهاجرانی در ايران دریافت نمود و صدها مدارک، لوح های تقدیر وجوایز ارزنده دیگر به دست آورده است و همچنین تندیس ایشان در موزه تهران به یادگار گذاشته شده است.
كمتر رادیوی خارجی را می توان نام برد که سعادت پخش یکی دو ساعت از هنر این نوازنده شهیر را نداشته باشد.
او در مصاحبه‌ای گفته است: درخواست‌های زیادی داشتم که به کشورهای خارجی بروم، ولی من قبول نکردم. حتی افرادی نیز همین جا، بمپور، نزد من آمدند ولی من به پیشنهادهای آنها جواب رد دادم. وقتی در فرانسه بودم، از من دعوت شد که بمانم ولی من قبول نکردم. من با خود عهد کرده‌ام که بک وجب از خاک شهر خود را با صد کشور خارجی عوض نکنم.
شیرمحمد اسپندار یگانه دونلی نواز بلوچ خانه و کاشانه اش را در دی ماه 86 بر اثر سیل از دست داد و 20 ماه را در چادر زندگي كرد!.
او در شهريور 88 در اين باره گفته بود: «خانه 60 متری که قرار بود توسط بنیاد مسکن و سازمان بهزیستی ساخته شود در طول این مدت تا مرحله سیمان کاری رسیده ولی نیمه کاره رها شده بود تا اینکه بالاخره حدود 40 روز قبل با مبلغی که قرض کرده بودم این خانه نیمه کاره را به پایان رساندم و پس از 20 ماه، از چادر نشینی نجات پیدا کردم.»
«من حدود دو سال است که دیگر خانه نشین شده ام و دیگر برنامه موسیقی که بتوانم در آن حضور داشته باشم در اینجا برگزار نمی شود. ریشه موسیقی غنی محلی این سرزمین مانند دریاچه هامون دارد آرام آرام می خشکد و نمی دانم با این وضعیت عاقبت هنر مملکت مان چه خواهد شد.
آخرین اجرای خارجی من مربوط به 2 سال قبل در استانبول می شود؛ در آن برنامه هم مانند سایر اجراهای خارجی که در تمام این سال ها داشته ام به واسطه اجرای موسیقی سیستان و بلوچستان بسیار مورد احترام و تشویق قرار گرفتم اما نمی دانم چرا توی مملکت خودم این احترام و تشویق نسبت به موسیقی محلی و مقامی ما وجود ندارد.»
اين استاد بزرگ در گوشه اي محروم و با تنگدستي روزگار ميگذراند...به نظر می رسد انساني با این وسعت جهانی و آن کهولت سن دیگر نباید كشاورزي كند و بیل بزند...
اميد كه به اين سرمايه هاي ارزشمند فرهنگي و هنري توجه شود، و تا زنده اند ياورشان باشيم...


*ساز دونلی یا دونی یکی از سازهای خانواده نی است . این ساز شامل دو نی است که نوازنده هنگام نواختن هر دو نی را در دهان خود قرار داده و نی مونث را اندکی پایینتر از نی مذکر قرار می دهد . تنها شش سوراخ نی مذکر از محل دمیدن مورد استفاده قرار میگیرند . نی مونث در اصل وظیفه واخوان را به عهده دارد . سه سوراخ صوتی آن از محل دمیدن ساز گاهی نواخته می شوند .
پیوست‌ها
شیر محمد سپندار.jpg
شیر محمد سپندار.jpg (28.58 KiB) مشاهده 1439 مرتبه
درد من حصار برکه نیست،
درد من زیستن با ماهیانی است
که فکر دریا به ذهنشان خطور نکرده است ...
آواتار کاربر
melody
*** در حال رشد ***
*** در حال رشد ***
پست: 7
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۱, ۹:۴۲ ب.ظ

Re: کسی سراغی از"شير محمد اسپندار"نوازنده دونلی نمی گیرد

پست خوانده نشده توسط melody »

وقتی حسین رضازاده بخاطر رد پیشنهاد چند کشور اونقد پول و جایزه و تشویق و تمجید و برنامه تلویزیونی داشت، اسپندار ک بی نهایت خاکی و افتاده هست چرا حتی توی برنامه های شبکه استانی خودمون جایی نداره و هیچ مسئول هنری و فرهنگی این کشور حتی براش یه خونه کوچیک نسازه.
متاسفانه ساده ترین چیزهارو هم باید سانسور کرد...! مشکل تنها ماهیت موسیقیه و ن چیز دیگری!
موسيقي كشوري است كه روح من در آن حركت مي كند. در آنجا هر چيز گلهاي زيبا مي دهد و هيچ علف هرزه اي در آن نمي رويد. اما تعداد كمي از افراد مي فهمند كه در هر قطعه از موسيقي چه شوري نهفته است.(لودويگ وان بتهوون)
تصویر
rasool
تفریح و سرگرمی در سرزمین دریا و کویر
تفریح و سرگرمی در سرزمین دریا و کویر
پست: 438
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹, ۱:۵۲ ب.ظ
محل اقامت: سیستان دیار رستم دستان
تماس:

Re: کسی سراغی از"شير محمد اسپندار"نوازنده دونلی نمی گیرد

پست خوانده نشده توسط rasool »

واقعا از با عرضگی مسئولین این استان هست
تشکر

شما از مطالبي كه ميخوانيد نشانه شخصيت شماست

تصویر
rasool
تفریح و سرگرمی در سرزمین دریا و کویر
تفریح و سرگرمی در سرزمین دریا و کویر
پست: 438
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹, ۱:۵۲ ب.ظ
محل اقامت: سیستان دیار رستم دستان
تماس:

Re: کسی سراغی از"شير محمد اسپندار"نوازنده دونلی نمی گیرد

پست خوانده نشده توسط rasool »

واقعا از با عرضگی مسئولین این استان هست
تشکر

شما از مطالبي كه ميخوانيد نشانه شخصيت شماست

تصویر
EHSAN Soleimani M
*** در حال رشد ***
*** در حال رشد ***
پست: 6
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱, ۶:۵۰ ب.ظ
جنسیت: مرد

Re: کسی سراغی از"شير محمد اسپندار"نوازنده دونلی نمی گیرد

پست خوانده نشده توسط EHSAN Soleimani M »

واقعا دست آقایون درد نکنه گل کاشتن. من به خارج استان کار ندارم من صحبتم با بعضی از عزیزانی هست که هروز ساز و دهل دستشونه و فراخوانای بی خود برای هنرمندا و پیشکسوتا صادر میکنند هستش.
آقایونی که فقط فکر جیبشونند نه حرمت و اعتبار موزیک سیستان و بلوچستان . سال 83 اجرای موسیقی داشتم و یه کار بلوچی اجرا کردم قشنگ یادمه توی اون راهروی پشت سنه دانشگاه ادبیات توی اون تاریکی یک نفر زد روشونم گفت (موسیقی بلوچستان و زنده کردی) خیلی تعجب کردم بعد که برگشتم دیدم استاد اسپندار بودش. افتخار و مباحات برای من بود که این استاد اینگونه منو مورد تمجید قرار داد.
شاید میشه گفت یکی از افتخارات به حق استانمون این عزیزه که بدون هیچگونه رابطه ای و حتی نفوذ چپ و راستی این افتخاراتو برای استانمون به ارمغان آورده.
چندی پیش متوجه شدم این عزیز به دلیل مشکلات فراوان ... و خانه نشین شدن و حتی چندین ماه چادر نشینی و مشکلات از این قبیل دچار شده،که صد البته باعث تاسفم شد.
من به دلیل اقتضا شغلم ، در منطقه ی بلوچستان زندگی میکنم و از سختی شرایط زندگی در این مناطق بخصوص آب و هوایی اطلاع دارم و حالا شما فکر کنید این پیرمرد حدود 20 ماه در چادر زندگی میکرده و چه سختی ها و مشکلاتی که نکشیده . آیا این حقه یه هنرمنده اونم این هنرمند که در این شرایط زندگی کنه .
تورو خدا مسئولین موسیقی ما بجای اجراهای بی دلیل در کشورهایی مثل تانزانیا و ... بیان یه فکری به حال این استاد کنن.
حتی شنیدم خانه ای 60 متری که بنیاد مسکن برای این عزیز آماده میکرده نیمه کاره رها شده و خوده این عزیز با هزاران مشکل ، مبلغی رو برای برپایی این مکان قرض کرده و از چادر نشینی رها شده.
خدارو شکر اخیرا شنیدم محسن ذوالفقاری به عنوان سرپرست حوزه هنری سازمان تبلیغات سیستان و بلوچستان انتخاب شده.این جای شکرش که این عزیز از بین خوده اهالی موسیقی استانه . نمیدونم به ایشون ربطی پیدا میکنه. ولی یک کمک جمعی لازمه چه مسئولین خانه موسیقی چه وزارت ارشاد و ... که مشکل این عزیزو حل کنند .
امیدارم بیشتر به فکر هنرمندامون باشیم.
ارسال پست

بازگشت به “آوا و نمای بلوچستان”