صفحه 1 از 1

نیاز به کمک

ارسال شده: پنج‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۹, ۱۰:۳۹ ق.ظ
توسط MOSTAFA000
سلام-اگه کسی از انیمیشن شهر سوخته طرحشو داره بگه
عکس زیاد دیدم اما به صورت فایل jpg ط طرح انیمیشن باشه ندیدم به صورت سربرگ منظورمه

Re: نیاز به کمک

ارسال شده: جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۸۹, ۵:۴۳ ب.ظ
توسط MOSTAFA000
از همه دوستان خیلی ممنونم!! یه نفر حتی یه نظر هم نداده!!!! تصویر
خودم یه عکس پیدا کردم که میذارم. لطفا شما هم نظر بدین!!
راستی کسی میدونه چرا تو نقشهای قبل از تاریخ نقش بز خیلی دیده میشه و بز نماد چیه؟! تصویر
من میدونم که بز نشانه شادی و خرمی و سرسبزیه اما شما هم بگید

Re: نیاز به کمک

ارسال شده: جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۸۹, ۶:۰۴ ب.ظ
توسط sonia
تصویر قشنگیه دستتون درد نکنه
نمیدونم بز نماد چیه ،کاش میدونستم و میگفتم تا فکر نکنین واسمون مهم نبوده سوالتون.

Re: نیاز به کمک

ارسال شده: جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۸۹, ۶:۵۲ ب.ظ
توسط Admin
هريک از اقوام باستاني، بز کوهي را مظهر يکي از المان‌ها(عناصر) مفيد طبيعت درنظر مي‌گرفتند. مثلاً در لرستان، سمبل خورشيد و گاهي اوقات هم نمادي از باران است؛ چراکه در آن زمان ماه را مرتبط با باران و خورشيد را مربوط به گرما و خشکي مي‌دانستند. همچنين بين بزکوهي با آن شاخ‌هاي خميده و منحني و هلال ماه رابطه‌اي وجود داشت. به همين علت بود که اعتقاد داشتند شاخ‌هاي قوسي شکل بز کوهي مي‌تواند باعث بارش باران شود.
در شوش و عيلام باستان، بزکوهي سمبلي از کاميابي و نيز خداي زندگاني گياهي
بود. در بين‌النهرين، بز به عنوان مظهري از "خداي بزرگ" برشمرده مي‌شد. (خداي بزرگ در نقش خداي گياهان ظاهر شد در حالي که شاخه درختي به شکل T در دست داشت و بزي کوهي در حال خوردن برگ‌هاي آن بود.)
انسان‌هاي ماقبل تاريخ مهارتي خارق‌العاده در ساخت ظروف سفالي داشتند. آن‌ها بهترين نوع ظروف سفالي را با استفاده از چرخ سفالگري و دست مي‌ساختند. در برخي از اين کارهاي هنري، جنبه‌هاي گوناگوني از زندگي خود را نيز به نمايش گذارده‌اند؛ مانند مذهب، اخلاق و هنر. با مطالعه اين مصنوعات است که ما به روابط بين تمدن‌هاي مختلف پي مي‌بريم.
انسان باستان، مهارتي شگفت در ترسيم و تجسم حيوانات شاخدار داشت. شايد تبديل صورت خدايان به نقاشي‌هاي حيواني، يکي از دلايل تقدس بود که موضوعي براي کارهاي هنري باستاني و سفالگران شد. بيشتر آثار هنري ماقبل تاريخي در ابتدا با طرح‌هاي تزييني و هندسي همراه بودند. پس از مدتي نقاشي حيوانات مجدداً رايج شد و سپس اشکال هندسي بار ديگر گسترش يافت. اين دگرگوني در بيشتر تمدن‌هاي ايراني (Persian ) ديده مي‌شود.
موتيف(طرح) بزکوهي در ادوار مختلف تاريخي نمايان است. در حفاري بسياري از تپه‌ها، باستان‌شناسان لوله‌ها و ظروفي را که داراي همين موتيف هستند، به دست آورده‌اند.

منبع : http://kooroshekabir.blogfa.com/post-145.aspx

Re: نیاز به کمک

ارسال شده: جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۸۹, ۹:۰۸ ب.ظ
توسط aminnoura
من زنده اش رو دیدم. البته نمی دونم همون اصلیه بود یا برای نمایش یک دونه از روش ساخته بودن. فوق العاده بود. انیمیشن این بز هم باید تو گوگل باشه.

Re: نیاز به کمک

ارسال شده: جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۸۹, ۹:۱۲ ب.ظ
توسط aminnoura
این یک فیلم از انیمیشن شهر سوخته
http://www.youtube.com/watch?v=Q6LJMxBXyR4
این هم عکسش تو همین فروم
http://www.iranstb.com/articles/images/ ... _world.jpg

Re: نیاز به کمک

ارسال شده: یک‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹, ۱۱:۳۹ ق.ظ
توسط MOSTAFA000
نظرات جالبی بود دستتون درد نکنه. اما باز یه سوال دیگه!
کسی میدونه چطور بعد از 5 هزار سال رنگ و لعاب روی سفال ها از بین نرفته!!!!!!!!!!!!!!!!!! تصویر

Re: نیاز به کمک

ارسال شده: یک‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹, ۳:۲۷ ب.ظ
توسط aminnoura
نکته جالب توجهش همین هست. من هم دوست دارم اطلاعاتی در این زمینه داشته باشم. کسی اگر اطلاعاتی داره کمک کنه.

Re: نیاز به کمک

ارسال شده: دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰, ۳:۴۸ ب.ظ
توسط behzad
سلام درمورد سوالت نقش این حیوانات به طور کلی می تواند به دو دلیل بر روی سفال دیده شود :

1: مذهبی و آیینی

2: غیر مذهبی و دنیوی

دلایل مذهبی ان را می توان از نماد ها و نشانه هایی که در تفسیر این نقش شده است بدست اورد همانطور که گفته شد بز کوهی نماد باران است و شاخ های برگشته ی ان نماد و نشانه ی ماه هستند که حلال ان را نشان می دهد .
شاید یکی از دلایل مقدس بودن این حیوا در نزد مردمان باستان این باشد که آن یک حیوان کوهی است و کوه برای انها مقدس بوده است و نماد بزرگی و عظمت و همینطور جایگاه خدایان می بوده است و این حیوان را حیوانی از جانب خدایان خود که در کوها بوده می دانسته و برای ان اهمیت خاصی قائل بوده اند و از این حیوان در مراسمات مذهبی خود برای قربانی کردن استفاده می شده است که از این طریق خدای خود را خوشنود کنند و توجه ان خدا را جلب نموده و خشم او را فروکش نمایند .و شاید ان را حیوانی از طرف خداوند می دانسته اند برای قربانی کردن .
دلیل دیگر این است که کوهها جاری کننده ی ابها و ابریزهایی هستند که زمین های اطراف خود را سیراب می کنند و با اب شدن برف زمستانی خود باعث جاری شدن رودها می شده است که برای مردمان ایران زمین که در یک منطقه ی خشک و کم اب زندگی میکنند حائز اهمیت بوده و این حیوان که در کوهها زندگی می کرده است نشان دهنده ی اب و مژده دهنده ی این مایع ی حیات بوده است که به این گونه در طول زمان دارای اهمیت شده است و به همین دلیل شاید سنبل اب و باران شناخته شده است و مردما با قربانی کردن ان از خدای خود درخواست بارش باران می کردنند .
با توجه به شاخ های این حیوانات تمامی انها نر هستند و بز ماده نقش نشده است و این امر نشان دهنده ی این موضوع است که مردم می خواسته اند که نرینگی این حیوان را نشان دهند که عامل و باعث باروری است و همینطور قدرت این حیوان که گاه به عنوان سنبل محافظ و نگهدارنده مورد احترام و حتی پرستش بوده است که گهگاهی می توان سنبل ها یی را به شکل تندیس که بربالای دروازه ها نسب می شده است یا بالای قلاع خود ان را نسب می کرده اند که با این کار هم قدرت م عظمت خود را نشان می دادند و هم ان حیوان را نگهدارنده و محافظ شهر و قلاع خود تصور می کرددند .
و به همین دلایل بود که این حیوان کم کم دارای اهمیت می شود و حتی به مرطبه ی خدایی می رسد و ان را به عنوان یک حیوان مقدس مورد پرستش قرار می دادن و این امر باعث شد که تصویر این حیوان را بر روی سفال ها و جاهای مختلف نقش کنند و امروزه ما می توانیم مقدار زیادی از ظروف و سفال های مختلف را پیدا کنیم که این نقش رو ی انها به شکلها و فرم های گوناگون دیده می شود .
یکی دیگر از دلایل، برای نقش این حیوان بر روی سفال ها مسائل غیر مذهبی بود به این معنی که مردمان باستان به خاطر خدایان خود یا عوامل ایینی و مقدسی به این حیوان توجه نکرده و ان را مهم نشمارده اند و فقط به دلیل اینکه این حیوان در منطقه انها زیاد بوده است و مدام به چشم می خورده و مردم ان را می دیده اند و تعداد ان در مناطق زیاد بوده و در شکار خود این حیوان را به دام می انداخته اند به ان توجه کرده و برای ثبت دیده های خود و به عنوان یک حیوان زیبا که شاید جنبه ی زیبا شناختی داشته است نقش ان را تصویر کرده اند .چون این حیوان به عنوان یکی از مواد غذایی گوشتی مورد استفاده بوده است و از پوست و چرم ان استفاده شده و بهره مند میشده اند و برای ان تنها اهمیت اینچنینی قائل بودند و نقش ان را بر روی سفال به عنوان یک حیوان به دلایل زیبایی شناختی ، تغذیه ، پوشاک و........ مورد استفاده بوده است نقش می کرده اند . و در برخی موارد می توان به هر دوموضوع هم اشاره کرد یعنی هم عوامل و دلایل مذهبی و هم غیر مذهبی که مردمان ان دوره به هر دوی این موضوعات توجه کرده و نقش این حیوان را تصویر کرده اند .
آنچه که در اینجا مهم است شناخت این حیوان به عنوان حیوان ملی ایران که بر روی سفال های این منطقه چه در زمان پیش از تاریخ و چه در زمان های تاریخی دیده می شود و برای تفسیر بیشتر این نقش باید کارها و مطالعات بیشتری صورت گیرد که نیازمند وقت و هزینه ی بیشتری است .