تابلو ی اصلی راهنمای شهر سوخته(گزارش تصویری من)

شهر سوخته یکی از شهرهای صنعتی اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد
درجنوب شرقی ایران
آواتار کاربر
Admin
سفرنامه های سیستان و بلوچستان
سفرنامه های سیستان و بلوچستان
پست: 856
تاریخ عضویت: شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۶, ۶:۵۱ ق.ظ
جنسیت: مرد
معرفی بیشتر: من نه سیستانیم و نه بلوچستانی ، من سیستانی و بلوچستانیم.
ما کاربران سرزمین دریا و کویر(فارس و بلوچ و شیعه و سنی و ... )فارغ از نژاد ومذهب ، تنها به رشد سرزمینمان می اندیشیم.ما تصمیم گرفته ایم پایگاه اطلاعات تخصصی سیستان و بلوچستان را بسازیم و در این راستا دست همه ی دوستان جدید را برای همکاری به گرمی می فشاریم.مهر ، محبت ، دانش و تخصص خود را از سرزمینمان دریغ نکنیم.
محل اقامت: همه جای استان سیستان و بلوچستان
تماس:

تابلو ی اصلی راهنمای شهر سوخته(گزارش تصویری من)

پست خوانده نشده توسط Admin »

سلام
تابلوی راهنمای دیگری در محل شهر سوخته ی سیستان توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان نصب شده است که اطلاعان نسبتا" جامعی برای بازدید کننده فراهم می آورد.به خاطر همین تاپیک جدیدی باز میکنم.
شهر سوخته:
مجموعه تپه های شهر سوخته با 18 متر ارتفاع از اراضی پست همجوار و همچنین با بیش از 150 هکتار وسعت ، بقایای بزرگترین سکونت گاه آغاز دوران شهر نشینی در عصر مفرغ(برنز) شرق در فلات ایران می باشد.
اولین ساکنان این شهر در 3200 سال قبل از میلاد مسیح در آن سکنی گزیده و برای مدت 1200 سال به سکونت خود در این محل ادامه دادند.در طی این مدت شهر به سرعت گسترش یافت و دارای بخش های مهمی گردید.از جمله بخش های مهم آن عبارتند از بخشهای مسکونی شرقی و مرکزی ، بخش صنعتی ، بخش بناهای یادمانی و عام المنفعه ونهایتا" گورستان.
این شهر باستانی در طول حیات خود به اوج شکوفایی و پیشرفت در زمینه ها ی علمی ، پزشکی ، صنعتی ، کشاورزی ، دامپروری ، اجتماعی و اقتصادی و بازرگانی می رسد به گونه ای که نسبت به جوامع هم عصر و همجوار خود در کلیه ی زمینه های یاد شده سرآمد بوده و دامنه ی نفوذ و ارتباط فرهنگی آن را می توان از شمال تا ترکمنستان و از جنوب تا دریای عمان از غرب تا مرکز فلات ایران و از شرق تا تمدنهای بزرگ حوزه ی رود سند و پنجاب و پاکستان و افغانستان مشاهده نمود.گورستان آندر خارج از منطقه ی مسکونی با 21 هکتار وسعت با دارا بودن 35 هزار گور از جمله بزرگترین و غنی ترین گورستانهای برجا مانده ی عصر مفرغ می باشد.این اثر ارزمند در تاریخ 1/2/45 با شماره ی 542 در فهرسست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برای مشاهده ی تصویر با کیفیت بالا اینجاکلیک کنید.
پیوست‌ها
تابلو های راهنمای شهر سوخته
تابلو های راهنمای شهر سوخته
shahre-sookhte-zabol04.jpg (23.57 KiB) مشاهده 984 مرتبه
((موج ها را کسی به صف کرده ست
موج ها ياغيان دريايند
باز دريا دوباره کف کرده ست))
سه کایی از پیام سیستانی
اگه لاگین هستی کلیک کردن بر روی دکمه ی "ارسال تقدیر" (همین زیر) هیچ کاری نداره ;) زودباش کلیک کن دیگه ... :D

بازگشت به “شهر سوخته سیستان”